Hejsan! Nja... Skippa att lägga in en massa css å liknande, de försvårar bara vid ett ev. designbyte. Hitta hellre på egna taggar å liknande som du via asp.net kan köra xsl på och få ut html. Tack för ditt svar. CSS låter fel. Det är väl XSLT som du skall använda för att formatera din information i dina xml-dokument. Om du använder xml eller databas har jag dock ingen åsikt om, men skulle själv aldig välja det alternativet om det skall vara bra sökbart och arbeta med för hög dynamik - men det handlar alltid om vad man ställer det i referens till och vad det skall användas för, i vilken utsträckning osv. Hmm Pelle.. många bra synpunkter där. Jag måste noga fundera över hur jag ska lägga upp detta system. Man kan säga att det ska resultera i ett litet CMS-system i slutändan. Systemet måste vara mycket flexibelt och nyheter och design vara väl åtskilda. Kanske kan man spara texten i XML-format i ett databasfält och formatera denna med XSL? uhu Att spara ner formaterad data är bättre och snabbare än att hämta rå data och formatera den efterråt så där har du en poäng. Dynamik bygger inte på xml, det bygger på en väl strukturerad databas och applikation.Nyhetssystem
Jag håller på att bygga ett nyhetssystem. Vad tror ni om en idé som jag har som bygger på att varje nyhet representeras av ett XML-dokument i en mapp. Dokumentet innehåller bland annat element för bildreferenser och självklart nyheten formaterad med CSS eller liknande. Ett sådant system skulle göra det mycket enkelt att ta bort/lägga till nyheter utan att behöva krångla med en databas. XML dokumenten kan man ju sedan lätt läsa in med exempelvis ASP.NET.
Nån som har kommentarer eller ytterligare idéer om hur man kan tänka sig att göra?
Tack på förhand!
DanneSv: Nyhetssystem
Dessutom så måste du använda cachning, titta på Page.Cache.
Det absolut effektivaste är en databas, men om du använder cache och har mycket minne på servern så spelar det nog inte någon större roll då det brukar vara de senaste nyheterna som är mest eftertraktade.Sv: Nyhetssystem
Hmm... jag har funderat mycket på det här, men inte kommit på den perfekta lösningen för mitt problem än. Mycket minne kanske servern har, men siten ligger på ett webbhotell, så så fruktansvärt mycket att tillgå har man ju inte.
Den stora fördelen med att använda sig av XML-filer i en mapp tänkte jag kunde vara att man har allt som rör en viss nyhet i endast en fil (exklusive bilder då självklart). Man kan tänka sig att man i filen bakar in allt som har medsjälva texten att göra, kanske man har nån omröstning kopplad till nyheten som man vill ha med, olika kommentarer som skrivits till nyheten osv. listan på vad man kan ha i filen kan vara oändlig. Visst kan man ju använda sig av en databas, men nackdelen är ju då att man får det mer utspritt över databasen (en tabell för bilder, en för kommentarer, en för nyheter osv.), men har man det i en XML-fil så är det bara att ta ner filen och allt som hör till nyheten följer med. Smidigt eller?
Några fler synpunkter?
Tack!
DanielSv: Nyhetssystem
Att lagra i xml är ju dock en bra variant om man på sitt hotell inte har tillgång till någon datakälla.Sv: Nyhetssystem
Jätteglad för alla synpunkter och tips!
DanneSv: Nyhetssystem
Ska det vara xml så ska det var filer eller för överföring å liknande, inte i databaser... I databasen har du redan hög prestanda å möjlighet till tabeller. Du kan däremot spara själva innehållet som xml och formatera det, men håll bilder, kommentarer å liknande därifrån då de hör hemma i egna fält.Sv: Nyhetssystem
En nackdel med att formatera innehållet till datakällan är att den kan inte påverkas om du ändrar det yttre - så undvik det oavsett prestanda om du inte vet med dig att det alltid skall se lika ut.
Nya pellesoft är helt konstruerat på så sätt att sidorna kan ändras via webbläsare med WYSIWYG och det är jättesmidigt. Men jag använder bara en xml-fil och den används för att hålla reda på svenska och engelska fasta texter på sajten såsom ord, menyer, flikar och liknande. Den ligger för övrigt cachad och uppläst i minnet så det går snabbt att hämta data från den och visa ut.