Jag vill på ett enkelt sätt kunna validera inmatning mot ett XML-dok så att datan är av rätt datatyp. Samtidigt vill jag kunna bygga ut datatyperna så man exempelvis kan skapa postnr, email osv. I XSD är det ju ganska smidigt att skapa datatyper (har bara testat lite grann). Men det är så att klienterna har allt ifrån MSXML 3.0 och senare. Och vad jag har fattat för så stödjer ju 3:an bara MS egna XDR-schema. Men går det att skapa egna datatyper där? OM du vill följa standard och stödja MS XML 3.0 m.fl. samtidigt, så får du nog lära dig DTD... Och så vitt jag förstår så är vi också på väg "ifrån" XDR eftersom vi numera stödjer även XSD i BizTalk...XDR eller XSD
Vad är det som skiljer XDR och XSD åt? Helst vill jag ju använda mig av XSD då det är den schema-standard som används på serversidan, samt att det känns onödigt att behöva lära sig 2 olika schema-standards.Sv: XDR eller XSD
XDR implementerades av MS, när de lämnade in det som förslag till standard. Standarden kom att heta XSD och var ganska fjärran från MS förslag, men då hade de redan prånglat ut XML 3...
Väljer jag , så kör jag såklart MSXML4 och XSD :)
/mickeSv: XDR eller XSD
Mvh
Johan Lindfors