Jag har ett system som skall skapa fakturaunderlag som sedan importeras i ett fakturasystem. om jag inte minns fel så finns (åtminstone) ebXML samt Rosetta, fast misstänker att båda är VÄLDIGT dryga.. Idag är SIE version 1-4 standard i svenska ekonomi/affärssystem, i stort sett alla system för små- och medelstora företag stödjer SIE-import och/eller export (SPCS, Hogia, XOR, ...). Vet ej hur det fungerar i system för storföretag. Jag tittade på SIE innan jag frågade här men jag tyckte att det bara handlar om bokföring. Det kan användas för att överföra informationen från ett fakturasystem till ett bokföringssystem men jag behöver nåt för det tidigare steget. Inom kommunförbundet har man nyligen tagit fram en rekommendation för offentlig sektor,XML Schema för fakturor
Eftersom jag skall skriva interfacet i båda ändar så kan jag välja vilket format jag vill men hade tänkt ta tillfället att lära mig lite mer om att skapa och läsa XML dokument.
Finns det någon (svensk eller internationell) standard för fakturor i form av XML schema?Sv: XML Schema för fakturor
Sv: XML Schema för fakturor
SIE-gruppen håller dock på (kanske klara?) och definierar upp ett XML-format (SIEXML) som nästan garanterat kommer att bli en ersättare för SIE v1-4. Min gissning är dock, eftersom det är ganska nytt, att SIEXML ännu inte är implementerat i speciellt många av dagens ekonomisystem, men det kommer.
Dokumentationen finns som PDF här http://www.sie.se/download/XMLSIE%20Documentation_1_0.pdf
SIE-gruppens hemsida : www.sie.se
[Edit] Troligen definiera SIEXML en ganska begränsad faktura med endast den mest nödvändiga informationen, så du kommer säkert att stöta på fält som saknas. Antar att tanken är att man utnyttjar standarden så långt det går och därefter lägger till egna fält (noder) som behövs.Sv: XML Schema för fakturor
(i XMLSIE är fält som fakturanummer och fakturadatum obligatoriska)Sv: XML Schema för fakturor
som mycket väl kan bli ett vanligt format i framtiden.
http://www.eh.svekom.se/arbeten/efaktura.htm
Den bygger på ebXML, så det kan hända att det innehåller lite väl mycket för din lösning.
Ola