XML fil som ska fungera som meny på en HTML sida
Jag håller på att bygga ett intranät. På detta skall jag göra en meny som skall ligga som topmeny. I den kommer jag att ha 2 olika nivåer. Den första nivån skall alltid synas och i den skall det finnas alternativ som sök, program m.m. Varje alternativ på första nivån skall generera ett antal alternativ som skall ligga i andra nivån, vilket givetvis kommer att var olika på de olika alternativen. Här kan det exempelvis under sök då ligga dokument, person, extern, helt beroende på vad man vill. När ett val pa denna nivå görs skall det kallas på en ny sida som ska laddas i huvudförnstret alternativt i ett nytt fönster beroende på om det är en intern eller extern funktion. Det grafiska, hur xsl filen ska se ut, är ingen match. XML filen har jag inte gjort ännu, tänkte vänta med det tills dess att jag vet vilket som är det bästa sättet att gå till väga, allt i samma fil eller om det skall läggas som nästlad XML eller hur det nu blir bäst att göra det.
Nu till min konkreta fråga: Hur skall jag på ett så snyggt, programmeringstekniskt sätt göra detta. Är det att läsa varje post till exempelvis ett dataset/reader och därifrån plocka ut infon och placera det i en tabel via XSL eller kan jag läsa in det direkt och lägga ut det i en table mha xsl och css givetvis. Jag använder mig av .net och c# och hade planer på att lägga det hela i en UserControl för att enkelt kunna återanvända de hela om jag skulle finna ett bra användingsområde för det.
Är det ngn som vet om det finns ngt liknande färdigt som jag kan anpassa eller om jag ska börja snickar ihop det hela från början? Ngn som kanske har lite kodsnuttar som kan komma bra tillhands?
Tacksam för det allt eftersom jag är relativt ny inom det hela och vill komma igång relativt snabbt. Har letat på forumet och har inte hittat ngt som jag kan sätta fingret på att det hjälper mig.