Hej! Du får referera till tecknet med en teckenreferens: Ű eller ű verkar det kunna vara i ditt fall. Hej David! Ok, då är det nog allra enklast att du ändrar encodingen på xml-dokumentet till utf-8 istället för iso. Hej David! Vad är det för data du har och vet du vilken encoding du får in? Hej David! Det är ju lite surare eftersom ISO 8859-1 inte innehåller "u med dubbel akut accent" :). Den finns i ISO 8859-2, men det hjälper ju inte dig... Ah, ok, då har jag en bra förklaring på problemet. Om den tjocka klienten klarar unicode så borde du kunna byta ut xml-teckenreferenser till teckenreferenser som klienten förstår, t.ex. 'ű' -> '\u0171' i C# och Java.Hur hanterar jag det konstiga tecknet u med två sneda streck över?
Jag har problem med ett tecken som inte ens vill visas rätt här i inlägget. Det handlar i alla fall om ett u med två sneda streck, lutandes åt höger över sig.
Måste jag escapa det och i såna fall var hittar jag med vilka tecken? Eller har det med min encoding att göra? (Använder mig i dag av <?xml version=""1.0"" encoding=""ISO-8859-1""?>). Vilken encoding skulle avhjälpa?
Stort tack!
Mvh,
SofiaSv: Hur hanterar jag det konstiga tecknet u med två sneda streck över?
http://www.unicode.org/charts/PDF/U0100.pdfSv:Hur hanterar jag det konstiga tecknet u med två sneda streck över?
Menar du att jag bör byta ut "u" mot ű enligt något liknande
tmp = Replace(tmp, "u", "ű") (där "u" ska ha två sneda streck över sig som inte syns här)
där tmp är strängen som innehåller det konstiga tecknet så klart?
Problemet är att jag inte får in "u" tecknet i koden vilket innebär att den aldrig hittar tecknet och kan byta ut det.
Har jag förstått dig rätt? Och i såna fall, hur skriver jag tecknet u (med två sneda streck)? Att kopiera från en hemsida att klistra in det i koden godkänns uppenbarligen inte.
Stort tack!
Mvh,
Sv:Hur hanterar jag det konstiga tecknet u med två sneda streck över?
Jag provade att byta till <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> istället men felet kvarstår?!
Mvh,
Sv:Hur hanterar jag det konstiga tecknet u med två sneda streck över?
Det är inte så konstigt att det fortfarande blir fel då oracledatabasen på servern inte är inställd på att ta emot UTF-8 utan "WE8ISO8859P1" (ISO-Latin-1).
Däremot har jag lyckats få koden att byta ut tecknet mot "ű".
Men när datat tagits emot i databasen visas just "ű" och inte u med två sneda streck över.
Hur kommer jag runt detta utan att ändra encodingen? (Mitt lilla program är bara en liten del i det stora och Oracle dbn används till så oerhört mycket mer, så jag kan knappast påverka att den ska byta encoding.)
Stort tack för din hjälp!
Mvh,
Ska det in i databasen för att sedan visas på webben? Är det så att teckenreferensen escapas till &#x171; när sidan skickas till klienten? Sv:Hur hanterar jag det konstiga tecknet u med två sneda streck över?
Ja det ska in i databasen för att visas på webben (som klarar av att visa detta tecken då det escapats till &#x171;). Problemet kommer i den tjocka klienten där tecknet istället visas som &#x171;.
Även den tjocka måste visa rätt.
Även om webben visar tecknet rätt så fungerar det inte att söka upp artiklar genom t.ex. titeln om titeln innehåller detta konstiga tecken. (Databasen fattar ju som sagt inte det tecknet).
Det råkar inte vara så att man kan använda sig av ISO 8859-2 istället och Oracle kan ha kvar sin West European encoding?
Annars vet jag inte om det är så mycket mer att göra åt detta?
OM det skulle bli aktuellt att byta till UTF-8 så behöver jag inte escapa till "&#x171;" utan kan skicka tecknet som det är, eller hur?
Stort tack för alla dina råd!
Mvh,
Men sökning kommer ju fortfarande inte att funka.
Om ni går över till att använda utf-8 rakt över så borde även sökningen fungera.