Hej! Du kan ju tex söka ut alla noder som har detaljer=detalj1 i ett XML dokument. Så jag tycker väl inte det är så jobbigt. Sen beror det ju på hur många användare du kommer ha. Har du många användare blir det mycket effektivare att köra tex SQL. Alltså, jag tycker inte att det är jobbigt.Fördel/Nackdel
Jag har inte använt XML så mycket så jag har lite funderingar om för- och nackdelar med det i nedanstående fall.
För att hämta och skriva till databasen använder jag mig av asp.net 2.0.
Jag har en site där personer registrerar sig till olika saker.
Som det är nu så kopplas de till, som jag kallar det, detaljer och detaljerna är kopplade till komponenter.
Jag funderar på om jag ska spara varje val som användarna gör som en "XMLklump" för varje användare.
I den "XMLKlumpen" spar jag även detaljnamn och komponentnamn samt kopplingarna mellan dem.
Fördelar jag ser är att:
Det blir enklare att ta fram rapporter på alla val som varje användare gjort.
Om någon ändrar namnet på en detalj eller komponent så finns orginalnamnet som användaren fyllde i kvar.
Detaljer och komponenter kan tas bort utan att det påverkar de användare som valt dem.
Nackdelar som jag ser är:
Det blir mer data som ska skyfflas om jag vill ha en specifik detalj eller komponent för alla användare.
Eftersom jag måste hämta all XML från alla och från det hämta ut detaljerna jag vill ha.
Eller kan jag hämta detaljer från varje användare utan att först ladda ner all XML?
Just nu är det den enda nackdel jag ser.
Tack på förhand!
/FredrikSv: Fördel/Nackdel
Sv:Fördel/Nackdel
Det är bara det att om jag ska hämta en detalj från tio användare så måste jag hämta alla deras svar från databasen eftersom det ligger i en kolumn per användare och sedan hämta den detalj jag vill komma åt från varje användare.
Eller har jag missförstått?