Hej, som rubriken lyder behöver jag hjälp med XML- och XSL-dokument som jag försöker att skapa. Jag ska försöka skapa en titel, och sedan en lista under. Jag är bara i början, men har stött på ett problem; det verkar inte som om XML- och XSL-dokumentet förstår att de ska samarbete. Då jag klickar på XSL-dokumentet kommer det här upp på internetsidan; Jag tycker det låter som ett fullt normalt beteende -- XSL-dokument har i sig själva ingen aning om vilken input de ska appliceras på, och därför får du se XSLens innehåll istället. Hjälp med XML och XSL
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
-<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
<xsl:output method="xml" indent="yes" encoding="UTF-8"/>
-<xsl:template match="/">
-<html>
<title>Harvard</title>
-<body>
<h1>Bibliographic references in Harvard</h1>
</body>
</html>
´ </xsl:template>
</xsl:stylesheet>
Jag har ingen aning om det är normalt, eller om det är någonting som jag gör väldigt fel. Om någon vet någonting, eller har några övriga tips och idéer om hur jag kan ordna upp det här vore jag väldigt tacksam om ni ville dela med er.
Tack på förhand!
Sv: Hjälp med XML och XSL
Det du kan göra är att koppla XMLen till en XSL via instruktionen "<?xml-stylesheet?>", varefter du bör kunna öppna XML-dokumentet i en modern webbläsare och se den resulterade markupen renderad.
Det finns också en del händiga verktyg för att jobba med XML, såsom XSLT Test Tool m.fl. vilket kan vara bra att ha när inte allt funkar felfritt.