Jag kan grunderna i XML och undrar hur man gör ett eget Mark-up language? Om jag t.ex. har ett nät av glasskiosker (exempel) och vill hålla mig med olika information om glassarna och så.... hur ska jag då få detta till ett mark-up language som alla kan använda? WAP, skapades ju utifrån XML, hur gjorde man där? > Jag kan grunderna i XML och undrar hur man gör ett eget Mark-up > ...hur man gör ett eget Mark-up language?Hur gör man ett eget Mark-up language?
Fråga två:
Kan någon visa ett konkret exempel när XML kan göra någonting som inte ASP och IIS tillsammans kan göra?
Fråga tre:
Kan någon hänvisa till några konkreta XML applikationer? Alltså inte bara vad de gör utan jag vill se dem "in action".
Tacksam för svar!Sv: Hur gör man ett eget Mark-up language?
> language? Om jag t.ex. har ett nät av glasskiosker (exempel) och vill
> hålla mig med olika information om glassarna och så.... hur ska jag då
> få detta till ett mark-up language som alla kan använda? WAP,
> skapades ju utifrån XML, hur gjorde man där?
Om jag har förstått allt så är det en egen DTD eller ett eget namespace du ska skapa.
> Fråga två:
> Kan någon visa ett konkret exempel när XML kan göra någonting som
> inte ASP och IIS tillsammans kan göra?
Det finns ju inget motsatsförhållande mellan XML/ASP/IIS.
* IIS är en webserver. Den levererar HTML-sidor över http. Webservern har även en extra funktion som gör att den kan parsa ASP.
* ASP är 6 olika serverobjekt som kan användas av något skriptspråk. Denna koden parsas innan HTML-sidan skickas till klienten,
* XML är ett sätt att strukturera och lagra information.
XML har inget med IIS/ASP att göra. Därför är din fråga felställd! :-) Däremot, går det ju alldeles utmärkt att kombinera de tre teknikerna.
> Fråga tre:
> Kan någon hänvisa till några konkreta XML applikationer? Alltså inte
> bara vad de gör utan jag vill se dem "in action".
XHTML och P3P är ju två XML-applikationer.
Mitt första försök att börja jobba med XML-applikationen XHTML kan du se här:
<URL:http://www.algonet.se/~metuw/labb/nyindex.shtml>Sv: Hur gör man ett eget Mark-up language?
Det är bara att definiera vilka taggar du vill tillåta i ditt språk. Sedan kan du om du vill definiera dessa i en DTD eller ett XML Schema som kan användas om man vill kontrollera att vad någon skrivit verkligen är korrekt i ditt språk. Lämpligt är även att i en namespace specificera dina regler.
> Fråga två:
> Kan någon visa ett konkret exempel när XML kan göra någonting som inte ASP och IIS tillsammans kan göra?
Som någon sa, de har inget med varandra att göra. Däremot används de ofta tillsammans.
> Fråga tre:
> Kan någon hänvisa till några konkreta XML applikationer? Alltså inte bara vad de gör utan jag vill se dem "in action".
Har du kollat i tråden jag skapade i XML forumet: Användningsområden för XML