Tja! Hej. Jo självklart läser man in xml:en vid start av programmet men kruxet är ju att jag vill kunna browsa schemat i intellisense precis som mitt exempel för att underlätta kodandet. Då åker du på att skriva en addin till vs.net (vilket inte är roligast och lättast i världen) som fångar alla tangenttryckningar... Du kan inte få IntelliSense utan kod, kompilatorn kan inte tolka XML scheman. Vad hade du tänkt dig att "myApp.startpage.okbutton" skall vara, en konstant eller en funktion? Ja man har ju funderat på ett plug-in, visst vore det vackert om det fungerade som jag vill. Jag förstår inte problemet, varför skall du ha IntelliSense på sådant som du faktiskt bara skriver in en gång i programmet? Jag kommer att accessa samma strängar på flera ställen i programmet, typ registernamn syns ju både på dialoger, i menyer osv. kanske en vanlig resursfil med textsträngar skulle vara enklare? Jag antar att du menar Resource-files i .net?XML-parsing i Intellisence?
Denna fråga har jag redan ställt i ett annat internationellt forum utan att få svar så jag provar här men orkar ej översätta till svenska men ni förstår nog ändå.
Im making a common windows.forms-app and i want to separate the caption of all lables into a hierartic structure so i later on can modify them without having to dig down in the GUI again.
I want to do like this for example:
Button1. text = myApp.startpage.okbutton
and i want this structure to be visible in intellisence.
Anyone with an idea how to do it?
One aproach would be to make lots of stupid classes with the required properties and so on but it seams like lots of work.
Isn´t there someway i could use xml for this?
if i had an xml-file containing something like:
<myApp>
<startpage>
<okbutton>
OK!
</okbutton>
</startpage>
</myApp>
...how would i access it from my code in a typed way so i got the elements as properties?
(and in intellisense ofcourse)
Wouldn´t it be beatutiful? Or does someone have a better suggestion?
please help me...
Sv: XML-parsing i Intellisence?
Skriv en klass som sköter detta.
Denna klass laddas (läser in XML-filen) när du startar programmet.
Då får du ju lite hjälp av VS.NET när det gäller intellisence.Sv: XML-parsing i Intellisence?
Är du med? Förslag?Sv: XML-parsing i Intellisence?
Sv: XML-parsing i Intellisence?
/TommySv: XML-parsing i Intellisence?
Om sökvägs-strängen motsvarar en funktion eller konstant spelar ju inte så stor roll. Jag misstänker att man skulle kunna göra hierarkin som nästlade namspace och värdena som konstanter.
Eller så skullle man ju som sagt kunna göra en uppsjö classer som aggregerar varandra.
Ni kanske har nåt annat tips på hur jag ska separera innehållet i mina labels m.m. från dess användning, eller?
Kom inte dragandes med att jag ska sätta upp en samling konstanter bara.Sv: XML-parsing i Intellisence?
Är det IntelliSense till varje pris du är ute efter eller vill du kunna ändra på texter i kontroller utan att behöva kompilera om koden (t ex flera språk)?
/TommySv: XML-parsing i Intellisence?
Det vore ju väldigt smidigt om man kunde få in det i intellisensen då datat skulle vara hierarktiskt.
Självklart vill jag kunna byta innehållet på strängarna utan att kompilera om koden.
Jag vill kunna ha olika uppsättningar av texten till exempel språk m.m.
Nåt annat förslag?
Hur skulle du ha gjort?Sv: XML-parsing i Intellisence?
/rSv: XML-parsing i Intellisence?
Hur som helst vill jag tacka för tipset, dom är ju hur vackra som helst, precis vad jag letade efter.
Fast jag fror dock inte man kan få det hierarktiskt + i intellisence men ändå