Jag håller på med en DTD till en XML fil en del av XML-filen ser ut såhär Men att skriva <Person sex="" \> är samma sak som <Person \> Hej. Undrar en liten sak. Har ni inte avlutande "slashet" fel väg. Har för mig att det skall vara "/" istället för "\" Jo, det stämmer. Jag kopierade från ovanstående och såg inte det, det borde förstås rättats till. Jo, givetvis är det samma sak. Men även om ett attribut saknas kan du ju i ditt program läsa det ändå, saknas det så blir värdet på attributet tomt. Aha... tänkte det blev något dumt felmeddelande...DTD fråga
<code>
<Person sex="M" />
</code>
Jag vill att attributet sex ska kunna anta "M" eller "F" eller "" (tomt för okänt) och jag vill att det ska vara REQUIRED
När jag skriver min DTD så har jag gjort såhär..
<code>
<!ELEMENT Person EMPTY>
<!ATTLIST Person
sex (M|F) #REQUIRED>
</code>
Men då får väl inte attributet sex ha värder "" (tomt för okänt)
Kan jag speca att attributet får vara tomt ?? eller måste jag ha #IMPLIED ??Sv: DTD fråga
Alltså kan du ha implied. Tror inte du kan ange tomt som ett alternativ på värden i en required, eftersom tomt är detsamma som att man inte angett det.Sv: DTD fråga
Ex. </person> eller <Person id="01" />
PhilipSv: DTD fråga
Sv: DTD fråga
Tanken var att man alltid skulle ha med alla attribut för att när man gör programmet som ska läsa XML-filen så skulle man slippa att först kolla om atributet finns.
Fast det kanske bara är onödigt... tyckte bara att det skulle vara behändigt att alltid ha alla attribut.Sv: DTD fråga
Sv: DTD fråga
Då gör jag den till IMPLIED istället
Thanx