Jag har skapat ett litet program som läser en textfil och lägger in innehållet i en XML-struktur. Hur då metod menar du? Du lägger ju till en extern DTD med det du skrev. Fungerar inte det? Altså jag har skrivit DTD'n i en textfil... åh..nu fattar jag ...och hm...tyvärr vet jag inte.. :/ sorry.. Kan inte msxml2 till hundra, men jag hittade inte nåt bra. Däremot hittade jag i .net en kodsnutt:Lägga till en DTD i ett Msxml2-objekt
Jag har skrivit en DTD som specar hur jag vill att XML-dokumentet ska se ut.
Denna DTD har jag i en separat fil.
Så i mitt Msxml2-objekt skulle jag vilja lägga till följande:
<!DOCTYPE rootelement SYSTEM "mindtd.dtd">
Finns det någon metod för att lägga in en extern DTD i sitt XML-objekt ?Sv: Lägga till en DTD i ett Msxml2-objekt
/KarinSv: Lägga till en DTD i ett Msxml2-objekt
i vb-programmet så bygger jag upp en XML-struktur som jag sedan skriver till en fil.
Problemet är att när jag skriver xml-filen så får jag ju bara med den struktur som jag har byggt upp i mitt vb-program.
Jag skulle vilja att även referensen till DTD'n (<!DOCTYPE rootelement SYSTEM "mindtd.dtd">) skrivs till filen och då var min tanke att man på något sätt ska lägga in en referens till DTD'n i MSXML2-objektet för att få med den i filen som skapas.
Men det kanske inte är så man gör....
Hoppas det blev lite klarare....Sv: Lägga till en DTD i ett Msxml2-objekt
....kan man inte skapa något typ dim minDTD as XMLDTD och så set minDTD = New XMLDTD...fast det heter nog inte XMLDTD...hm ...eh ursäkta om jag bara dillar nu...men visst använder du DOM för att bygga upp din XML-struktur? Tycker att det borde finnas någon metod där för att få in en DTD.
/KarinSv: Lägga till en DTD i ett Msxml2-objekt
<code>
Dim doctype As XmlDocumentType
doctype = doc.CreateDocumentType("book", Nothing, Nothing, "<!ELEMENT book ANY>")
doc.AppendChild(doctype)
</code>
Finns det nåt objekt i msxml2 som heter nåt i stil med "XmlDocumentType"