Jag har läst lite grundläggande XML-syntax i en kurs jag gått tidaigare men nu sitter jag och funderar på om jag ska lära mig det lite bättre så att det även går att använda praktiskt. Detta förde mig till frågan: vad använder man igentligen XML till? :) Utan att gå in på för många 'hemliga' detaljer så kan jag väl säga att XML är fördelaktigt att använda för transport av data mellan olika system. De som utvecklar de olika systemen behöver inte prata så mycket med varandra utan 'bara' följa den standard för vad-det-nu-är-för-data som skall transporteras, antagligen sätter man upp regler för hur datat skall formateras med XML Scheman. Microsofts motto = Data is XML. Det blir man kanske inte klokare av.Hur använder ni XML?
Jag vet att det låter som en ganska dum fråga men jag skulle vilja få lite exempel där det är fördelaktigt att använda XML. Det som stått i min lilla XML-bok känns ganska luddigt så jag skulle vilja ha lite mer motivation till varför jag skall lära mig XML :)Sv: Hur använder ni XML?
Eftersom det bara blir XML-strängar som skickas fram-och-tillbaka så går det lätt att ta hand om in-/ut-data i de olika systemen oavsett vilket språk de är skrivna i, sedan är det 'bara' att konvertera XML-datan till mer lätthanterliga interna dataobjekt (COM-komponenter t ex).
Hm, kanske inte gav så många tips men... *ler*... är också nybörjare på det här. *ler*
// QezSv: Hur använder ni XML?
Du kan faktiskt använda en XML-fil som databas om du vill med dataset och hela kittet i .net.
Själv sitter jag just o hackar på configureringen av mitt program som hamnar i en XML-fil. Fördelen med detta är att man kan nu på ett snyggt sätt ha hierarktisk data.
Lycka till