Jag ska åt företaget fixa ett system där besökare på hemsidan ska kunna läsa, lägga till och ändra information i en STOR Oracle databas. Hej. Håller med föregående talare, och vill tillägga min åsikt som jag inte viker ett tum ifrån (även nu när hysterin kring XML har lagt sig litegrand, till förmån för webservices som numera betraktas som lösningen på all ondska i världen) :Är XML nödvändigt för mig?
XML ska ju tydligen vara väldigt bra på data-behandling osv. Men är de nödvändigt för mig att använda XML för detta behov? Om jag förstår så skulle de isf bli nån avancerad mellanhand, rätt?
Hur många besökare och stortdataflöde de kommer att bli vet jag inte, men de handlar absolut inte om flera tusen per dag.
De jag kan nu är ASP och de mesta(viktigast(enligt mig)) på klientsidan.
Men ASP är ju inte plattformsoberoende, vilket är ett mål vi gärna skulle uppnå, dock inte ett krav.
Jag har redan fixat några enklare sökfunktioner mot denna enorma databas, och de i ASP och en enkel ADODB-koppling. Allt fungerar fint och så, men är ASP mot Oracle acceptabelt i snabbhet och belastning?
/DanielSv: Är XML nödvändigt för mig?
Nej, xml behövs inte till det du beskriver.
Men saker och ting kanske förändras, applikationen kan byggas på med fler funktioner och användare.
Det viktigaste är kanske att se till att man har en bra struktur och grund att stå på OM man nu skulle behöva den nån gång i framtiden.
Visst. Det är inte fel att redan nu börja fundera på om man vill ha visst eller fullt XML-stöd som t.ex caching eller datalagring.
Däremot kanske man skulle kunna råda dig att titta på COM/COM+ för att få stabilitet och snabbhet.
Eller, för all del, titta på .NET och ADO.NET som ger dig större flexibilitet, stabilitet samt struktur...
//freddaSv: Är XML nödvändigt för mig?
XML är aldrig lösningen på något problem. En konsument och producent av data måste trots XML vara överens om vilken data som ska överföras och i viss mån i vilket format. Somliga verkar tro att om ett program "stödjer XML" så kan det kommunicera med vilket annat "XML-pratande" program som helst. Det är givetvis inte sant...Detta betyder inte att jag tycker det är fel att använda det när det gäller import/export av data, bara att man inte ska överdriva dess värde. XML är inte ett filformat...det är ett sätt att formatera ett filformat... :-)
Sen verkar många gilla XML så mycket att de sparar sin applikations data och inställningar i XML trots att det inte ska användas av något annat program än det egna...känns som overkill för mig...jag gillar binärformat eller rena textfiler...de är dessutom mer kompakta än XML-filer...Så skäms inte om du fortfarande använder text- eller binärformat i stället för XML...
Återkommer nästa vecka då jag tycker illa om webservices (om jag inte då förstått vad som är så fantastiskt med dom...) :-)
/Per Hultqvist