På mitt jobb är det jag som sköter om hemsidorna. Min chef är bl.a. på mig att jag måste lära XML för att "hänga med". Det är väl inget fel på xml egentligen, själv skulle jag också vilja lära mig xml lite bättre... Hej,Är XML framtiden?
Nuvarande sidorna har jag gjort i HTML och ASP. Själv har jag bara hört begreppet XML och vet egentligen inget om det (vilket inte min chef heller vet för den delen :-)
Men har chefen rätt, måste jag lära mig XML för att hänga med och för att kunna kalla mig webbutvecklare i framtiden? Eller är XML-hysterin överdriven och det går lika bra utan?Sv: Är XML framtiden?
Men vissa saker är ju helt klart smidiga. T.ex. om du har en framsida med blandat innehåll så kan du ju göra själva basen som en mall och sedan skapa innehållet med xml. Ta t.ex. att du har en nyhetsdel på sidan, då kan du ju i mallen lägga in alla tabeller etc. och sedan i xml ha
<newsSection>
<news did="0">den nya superdatorn...</news>
<news did="1">Intel bygger in självförstöringsmekanism i Pentium 4.97...</news>
<news did="2">NVidia går i graven...</news>
</newsSection>
och mallen loopar igenom och formaterar tillsammans med css. Snyggt och fint. Mallen länkar då sedan till nyhetsvisar-sidan. Smidigt som bara den, men det är lite krångligare att impletera fast å andra sidan snabbar det ju upp stora sidor eftersom mallen aldrig ändras, bara innehållet.
Som sagt, xml är nog här för att stanna tror jag... :)Sv: Är XML framtiden?
Ja, XML-hysterin är, eller åtminstone var, överdriven. När det springer omkring chefer på företagen och beordrar att deras program ska vara "XML-kompatibla" utan att de har en aning om vad det innebär så har det gått för långt.
Just p g a detta vägrade jag länge lära mig detaljerna om dessa upphottade ini-filer :-)
Dock så har även jag kommit till insikten att det finns många fördelar med XML (och alla kringstandarder). Speciellt i samband med integration mellan programvaror (import/export av data) och publicering av information där data och design ska/bör separeras.
Dock ska man inte se XML som något universellt lagringsformat som all data bör sparas i, XML är ju ganska "blajigt" med alla sina tags. Datan du ska skicka blir inte helt sällan dubbelt så stor eller mer i XML-format än i motsvarande "binära" format så har man hårda krav på prestanda (t ex bandbredd) ska man kanske välja ett annat mer "slimmat" format.
Då jag inte är webutvecklare så kan jag inte svara på hur XML hör hemma i ASP-applikationer, men helt klart är att XML är här för att stanna.
Mitt tips blir att du åtminstone ska lära dig vad XML är bra på och vad det är dåligt på, utan att gå in på detaljer. Så viktigt är XML att de flesta "generiska" utvecklare bör känna till dess nytta och begränsningar. Stöter du sedan på en applikation eller ett projekt där det verkar vara bra att använda XML så go for it...