Jag har under en längre tid funderat på att använda mig av XML istället för en Accessdatabas i ett projekt jag jobbar med. Jag har tittat runt en del på nätet och lyckats klura ut att man ska använda sig XSLT och Xpath om man vill kunna söka i XML:en på ett smidigt sätt.XML XSLT Xpath VBScript.... Hur gör man?
Accessdatabasen innehåller i stort sätt bara två fält: AnvändarID och Port. När användaren går in på sidan (det är en HTA-sida) slås användarIDet upp. Om användaren inte finns med i databasen skapas en ny post med användarIDet och nästa port i ordningen, annars ska användrens port hämtas ut och läggas in i en variabel. Databasen kommer innehålla som mest ca 500 poster.
Anledningen till att jag just nu funderar starkt på XML är att när man använder sig av ADO i en .hta-sida så får man ett ganska trist varningsmeddelande om att sidan vill ha access till en extern datakälla... Enda sättet att få bort det verkar vara att ändra säkerhetsinställningarna i Internet Explorer för alla klienter... Inte så kul alltså...
//Jesper