Hej! Undrar om någon vet om man kan styra ett rc-servo med hjälp av datorn. Alltså att man skickar signaler från serieporten eller parallellporten till servot så att det rör sig. Det enklaste sättet jag vet är att köpa en Basic Stamp från tex ELFA. Den är lättprogrammerad och kan sedan köras utan "stora" datorn om man vill. Ett utvecklingskit kostar nog en tusenlapp... Okej ska titta på det men skulle ändå vilja veta om det är möjligt att styra dem med min vanliga dator. I din manual till ditt servo bör det finnas en kommando lista över hur strängen skall se ut som du skickar till ditt servo. Det ska väl egentligen inte vara några större problem att köra direkt från datorn heller, det är bara jag som är lite kär i Basic Stamp! :-) De flesta servon använder någon form av frekvensmodulerad signal har jag för mig som kan vara lite knölig att få till men det är nog lätt att hitta info här och var på nätet. Vet du var jag kan få tag i Basic Stamp? Och var jag kan få tag i någon information om hur man programerar i Basic Stamp. Du kanske har någon länk till någon bra hemsida. :-) Jag rekommenderar att du använder en avr-processor från atmel, kolla på www.elfa.se och leta rätt på avr i menyn... 2313 är en bra processor tycker jag som kan ganska mycket, har dessutom en uart så att du via mscomm control kan styra... Sedan skriver du/söker rätt på ett program att stoppa in i den som gör så att du kan styra ditt servo...Styra rc-servo med datorn!
Tack på förhand
FredrikSv: Styra rc-servo med datorn!
Sv: Styra rc-servo med datorn!
Kör du vb6-prof. så testa att lägga till kontrollen Microsoft Comm Control 6.0
Tror ej att den ingår i standard ver.
Tämligen enkel kontroll att använda!
mvh
//RogerSv: Styra rc-servo med datorn!