Hej! Är det inte VB du syftar på snarare än qbasic?Combo..
Jag laddar in företag från en tabell till en combo. När jag sedan skapar en kontakt till företag skall man således välja företag i kombon för att kunna koppla ihop dessa.
Företagen har ett unikt id som är av typ integer och genereras av accesdatabasens Räknare - metod. Det innebär att id numren hoppar friskt i intervallet efter ett tag.
Det jag nu undrar om kan på något smidigt sätt, när jag fyller min företags combo ange id numret dolt så att när användaren väljer ett företag så kan man få ut id nr. Listidex faller ju eftersom intervallet i databasen hoppar, så indexeringen får ju frispel.
för att bygga en relation mellan kontakten och företaget använder jag företagets ID nummer.
Hitills har jag gjort en ful lösning och visat id nr i combon och sedan splittat värdet för att få ut det, men detta kan ju inte vara något nytt problem utan är säker på att det finns en lösning efetrsom jag inte ser detta i andra program. I .Net vet jag ju att det finns, men hur skall jag göra i VB6.
Man är ju korkad också, har kört vb i många herrans år och inte förrän nu tänker man till SUCK!
TyronneSv: Combo..
I så fall ligger tråden i fel forum. Hur som helst: jag har för mig att det finns en property, typ ListData där du kan lägga in just sånt.