Hej Tror det ska gå...minns att en har sagt det till mig... tror det är ::john:: här på pellesoft. Han gillar QB Tjenare..Bilder
Kan man ladda in färdiga bilder att använda i nåt program i qbasic?
Typ om man ritar dom i ett annat program...
/Rickard Sv: Bilder
/bjSv: Bilder
Jo det kan du, det finns program för att läsa in GIF, PCX, BMP bilder (finns säkert fler med). Det funkar bara i skärmläge 13 dvs 256 färger med 320x200 grafik med dom exempel som jag hittat men det kanske finns program för att läsa in bilder i bättre grafik som något tillbehlör till QDVesa som exempel, det var ett tag sedan jag höll på med det. (QDVesa är en fet kod i qbasic som på något mystiskt sätt gör att du kan ha t.ex. 1024x860 grafik med 256 färger men det var mycket fel på det sist jag kollade på det)
Hursomhelst, det effektivaste programmet enligt mej för bildhantering är Gif2Bsv. Det laddar upp en Gif bild och sparar som en Bsave bild (språk som qbasic använder). Då bara man sparar sin gif bild som bsv bild i ett sidoprogram, sedan i ditt huvudprogram så laddar du in bsave bilden med en kod som medföljer gif2bsv, vilket gör att bilderna laddas upp snabbare. om man laddar upp gif direkt hackar det en del
Programmet gif2bsv och många andra (bmp, pcx) finns att få tag på på www.qbasic.com...
/ John