Jag har ett textfält i mitt formulär. Valideringen funkar idag med att man måste fylla i 6 siffror med följande reg exp. Se kod nedan: Har provat men den funkar inte. Har provat att skriva in siffror från 1 till 11 st men vill inte godkänna ifall jag bara skrivit in 6 eller 11 siffror. För mig fungerade det regexp jag gav. Det matchar exakt 6 eller 11 siffror i följd och förkastar annat. Per's regexp funkar för mig så det är nog inget fel på det. Använd en "pipe" mellan de olika alternativen... Tack så mycket för svaren. Det funkar nu. Det var min kod som inte hämtade rätt reg exp ur db.Kombinera reg exp
<code>^[0-9]{6}$ </code>
Jag vill kunna ha en reg exp som kollar om textboxen innehåller antingen 6 siffror eller 11 siffror.
Hur kan jag sammanfoga nedanstående två till en giltig reg exp?
<code>^[0-9]{6}$ ^[0-9]{11}$</code>Sv:Kombinera reg exp
Är väldigt dålig på reg exp så vore tacksam för ytterligare hjälp.
Alltså i ett textfält som ska innehålla ett Norskt personnummer. Har fått i order om att textfältet får innehålla antingen bara 6 siffror eller bara 11 siffror.
Hur ser en sådan reg exp ut?
MVH/MarcusSv: Kombinera reg exp
Prövade i denna PHP-kod:<?php
if(isset($_POST['nr'])) {
if(preg_match('/^[0-9]{6}([0-9]{5})?$/', $_POST['nr']))
echo 'OK<br>';
else
echo 'Ej giltigt<br>';
}
?>
<form method="post">
<input type="text" name="nr">
</form>
Vilket språk använder du?
Sv: Kombinera reg exp
Jag tycker du ska ladda hem Regex Workbench på http://www.gotdotnet.com/Community/UserSamples/Details.aspx?SampleGuid=c712f2df-b026-4d58-8961-4ee2729d7322
och så testar du med det verktyget. Det har en "Interpret" funktion som skriver ut det reguljära uttrycket på "ren engelska".Sv: Kombinera reg exp
<code>
^\d{6}$|^\d{11}$
</code>
Mvh,
Thomas VanhaniemiSv:Kombinera reg exp