Jag skulle vilja ha tips på ett reguljärt uttryck som validerar en epost aderess med com, nu och se. Normalt är det bara de tecknen du nämnde. Jag rekommenderar inte att tillåta <b>allt</b> som är godkänt. Följande epostadress är tillåten om jag har tolkat syntaxen i RFC822 korrekt: Oj, det var ett komplext uttryck. Jag kör nu med ett som jag såg på msdn, vet inte om det är helt korrekt, men det verkar fungera. Det bästa och enda sätt att verkligen "validera" en e-postadress är ju att skicka ett mail till den och låta användaren svara/verifiera. Helt klart, men i mitt fall rör det sig om en webshop. Jag vill inte få in okynnesbeställningar. Att man måste ange en epost adress med ett gilltigt format är ett steg för att förhindra detta. Som André sa:Gilltiga tecken i en epost adress
JAg vet inte villka tecken förutom a-z, punkt, bindesträck, underscore samt 0-9 som får vara i en adress, men uttrycket måste klara allt som är godkännt.Sv: Gilltiga tecken i en epost adress
Nu finns det ju domäner med å,ä,ö etc. Vet dock inte hur det blir med det.Sv: Gilltiga tecken i en epost adress
per.6+sqrt{64}=10."//\\ \\// //\\"."@/.org"@[\]\[].[this is my "domain"].com
http://www.faqs.org/rfcs/rfc822.htmlSv:Gilltiga tecken i en epost adress
^([a-zA-Z0-9_\-\.]+)@((\[[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}\.)|(([a-zA-Z0-9\-]+\.)+))([a-zA-Z]{2,4}|[0-9]{1,3})(\]?)$
det är lite kortare iallefall. Fast i ärlighetens namn vet jag inte exakt vad det bakom @ riktigt betyder :-(Sv: Gilltiga tecken i en epost adress
Sv:Gilltiga tecken i en epost adress
Sv: Gilltiga tecken i en epost adress
Enda sättet att förvissa sig om att det är beställarens riktiga e-postadress är att skicka ett "valideringsmail" till beställaren...
Ett enkelt exempel:
<info>
1. Användaren anger sin e-postadress.
2. Ett mail skickas till e-postadressen med en kontrollsumma (t ex MD5 kryptering)
3. Användaren går till beställningssidan och fyller i sin e-postadress och kontrollsumman.
4. Överensstämmer allt så utförs beställningen.
</info>