Jag håller på med en bok för att lära mig asp.net 2.0. Det såg jag inte, men likväl 046470-48242 1) det är enklare om du delar med dej av det riktiga felmeddelandet och inte bara "det blir fel" Ber om ursäkt om jag inte var tillräkligt tydlig. Svenskt telefonnummer säger du? För i så fall får jag det till: Jag försöker alltså få in 046470-48242 Nollan precis före bindestrecket i numret du testar matchar inte. Japp, som Per säger eller som jag föreslog lite längre ner:Regular expression på svenska telefon nummer
Där skall man bl a verifiera svenska telefonummer.
<code>
^[0-9][2,4]-[0-9]{5,}§
</code>
Hur jag än försöker så lyckas jag inte.
Jag försöker med 046470-48242
Var ligger felet???Sv:Regular expression på svenska telefon nummer
<code>
^[0-9][2,4]-[0-9]{5,}$
</code>
Blir fel.
Om jag vill ha ett - (046470-48242)
borde det isåfall vara
<code>
^[0-9]-[2,4]-[0-9]{5,}$
</code>
..eller?Sv: Regular expression på svenska telefon nummer
2) Nu har jag inte koll på hur ett svenskt telefonnummer ser ut, men enligt exemplet så vill du ha 6 siffror - 5 siffror ?
I så fall borde följande funka:
^[0-9]{6}-[0-9]{5}$
..det som finns innanför {} berättar alltså hur många som ska finnas av det som kommer just innan..
Sv:Regular expression på svenska telefon nummer
Det gäller allts de validerings verktygen som man lägger till för att kolla visa saker. I detta fall
så är det validering av regular express och man får ing felmedelanden där, bara rätt eller fel.
Det mönstret som jag skickade med, är vad författaren skickade med.Sv: Regular expression på svenska telefon nummer
046[1-9]{1,3}-[0-9]{5,8}
För det börjar ju alltid på 046? Sen tar man bort nollan i riktnumret, och då blir det 1-3 siffror kvar, därefter streck, och sen vet jag inte hur många nummer man kan ha ha i telefonnummer, men det är ju bara att ändra 8:an till ditt maxvärde.
Testa det. Det funkade för mig iaf
Du får kolla om man kan ha mer än en nolla i riktnummer, isf får du ändra 1-9 till 0-9 i andra hakenSv:Regular expression på svenska telefon nummer
<code>
046[1-9]{1,3}-[0-9]{5,8}
</code>
och fortfarande så säger validatorn att det är fel.Sv: Regular expression på svenska telefon nummer
Detta regexp funkar bättre:
<code>
046[1-9][0-9]{0,2}-[0-9]{5,8}
</code>Sv:Regular expression på svenska telefon nummer
046[0-9]{0,3}-[0-9]{5,8}
Men Pers är bättre för där får man inte börja med en nolla i riktnumret.