Jag är ute efter exakt samma funktion som finns här på Pellesoft.se där man kan skriva code och slut code för att visa html eller någon annan typ av kod. <pre></pre> Jag skulle kunna göra det men jag har ett antal andra taggar som skall vara html. <code> Ingen som vet hur det är gjort här? Jag har förmodligen missuppfattat hela frågan, men ... Tyvärr får jag inte pre-taggen att fungera så. Vad man troligen gjort här är att man ersätter alla taggar med HtmlEnocde. Sedan körs det replace på de stycken som ex har code /code syntaxen. Replace fråga
Är inte ute efter att färga eller skjuta in koden på något sätt utan bara att kunna visa taggar.
Har sökt här i forumet utan att hitta något.Sv: Replace fråga
visar kod.
annars så kan du replaca taggar med: < och >
Exempel:
<code>
string = Replace(Replace(string,"<","<"),">",">")
</code>Sv: Replace fråga
<code>
Ex.
<fet>Rubrik</fet>balalblablablbaaba<.code>massa kod<./code>
</code>
"fet" replace:ar jag mot "b" å då kan jag inte göra som du föreslog.Sv: Replace fråga
string = Replace(Replace(string,"<","<"),">",">")
string = Replace(string,"<fet>","< b>")
string = Replace(string,"</fet>","< /b>")
</code>Sv: Replace fråga
Jag vill alltså i en textarea kunna skriva egna kommandon som blir HTML tex. [b] för fetstil. Men jag vill även kunna tala om att inom [kod] [/kod] skall man kunna skriva ut HTML, XML etc.
Måste man använda RegExp?
Tacksam för svar.Sv: Replace fråga
Om du omsluter en text med taggarna <PRE> och </PRE> - så visas texten EXAKT som den skrivs, inkl taggar osv ..Sv: Replace fråga
Den håller reda på formatering så som flera mellanslag men den visar inga taggar på html/xml kod.
Tack för förslaget ändå!Sv: Replace fråga
Med Regular expressions (Regex) kan du leta fram code samt /code och plocka ut allat där i mellan. Sedan bygga om den stängen så som du vill ha den. I Pellesoft fall så ersätter han kända syntax med en viss färg och ren kod till en annan, sedan sätter han in en table eller td med trevlig bakgrundsfärg m.m.
När denna sträng är klar kör man en replace via Regex.
<code>
strvalue= <din input textarea text>
set regex = new RegExp
regex.pattern="<minTagg>\.*</minTagg>" <--- Din Regular pattern.
regex.ignorecase=true <--- Struntar i om det ingår Stora eller små bokstäver
set colmatches=regex.execute(strvalue) <--- Skapar en matchning
for each match in colmatches <-- Loopar genom alla träffar
regex.pattern=match.value <--- Sätter en ny Pattern på svaret man fick
strvalue=regex.replace(strvalue,match.length) <--- Kör en replace
next
Response.Write(strvalue) <--- Skriver ut nya datan
end function
</code>
Såg att man inte alls körde HtmlEncode här, då jag kunde skriva med Html taggar.
Men här ovan ser du en liten kodnsutt som du kan använda dig av och modifiera lite så skall du se att du till slut får som du vill ha det.
Här är en länk med lite mer Regex exempel. Dock inget avancerat. Skrivet i C# men det fungerar ungefär på samma sätt i ASP.
http://www.devhood.com/tutorials/tutorial_details.aspx?tutorial_id=4
En annan lösning är att du letar upp <mintagg> samt </mintagg> positionen i strängen och plockar ut dem, behandlar och sedan sätter ihop datan igen.
Inte lika snyggt dock.
//Johan N