Hej, finns det något enkelt och bra sätt för att kunna låta besökare på en hemsida lyssma på mp3-filer utan att kunna ladda ner filerna? Det bästa sättet i de flesta kategorierna när det gäller sådana här ändamål är faktiskt Flash. Du kan få musiken att strömma på nån minut utan någon större kunskap. Det behövs absolut inte. Eller varför inte en liten jukebox? En fundering bara, vad har width och height för funktion i embed-elementet? När du gör en embed-elementet, så får du upp en liten "spelare", som visar sig "inbäddad" i webbsidan. Wdth och height är helt ebkelt storleken på "spelaren". måste faktiskt förespråka flash då det alternativet fungerar på flest klienter, mina erfarenheter är att html brukar tolkas hej vilt av webbläsare, speciellt när det handlar om multimedia osv... Det tragiska är att man gör den i flash så måste användaren ha flash installerat och det finns en del tjurisar som inte vill installera det! Jag vet inte vad era problem är, men kan inte annat än rekommendera embed src. Tack för alla tips! Funkar klockrent nu! Körde med <embed>Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
Tack på förhand!Sv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
http://www.macromedia.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=flash
/BrattenSv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
Om du bara skall ha t ex en låt gör så här:
<code>
<embed src="MakinWhoopee-R1.mid" WIDTH="16" HEIGHT="16" autostart="true" loop="true" hidden="false"></embed>
</code>
Det här:
"src="MakinWhoopee-R1.mid"
Kan du ändra till vad du vill(titel eller typ)
"My Way To Tell You.wav" t ex
Lycka till.Sv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
Koden låter besökaren välja mellan (i detta fall tre) låtar. Antingen lyssna på dem eller ladda ner dem.
<code>
<%
IF Request("fil")<>"" THEN
filen=Request("fil")
Response.ContentType = "application/octet-stream"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment;filename="&filen
Const adTypeBinary = 1
Dim strFilePath
strFilePath = Server.MapPath(filen)
Set objStream = Server.CreateObject("ADODB.Stream")
objStream.Open
objStream.Type = adTypeBinary
objStream.LoadFromFile strFilePath
Response.BinaryWrite objStream.Read
objStream.Close
Set objStream = Nothing
ELSE
Response.Write("<html><head><title>Jukebox</title><bgsound src="&Request("theSong")&" loop=-1></head><body>")
song1="MinForstaLat.mp3"
song2="MinAndraLat.mp3"
song3="MinSenasteLat.mp3"
Response.Write("Min första låt<br>Lyssna » Ladda Ner »<br><br>")
Response.Write("Min andra låt<br>Lyssna » Ladda Ner »<br><br>")
Response.Write("Min senaste låt<br>Lyssna » Ladda Ner »<br><br>")
Response.Write("</body></html>")
END IF %>
</code>
En lite snyggare Jukebox har jag lagt upp här:
url:http://www.pellesoft.se/login/upload/t_view4.asp?tid=712Sv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
/ZabaniSv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
Om det är så att du jobbar i ASP t ex så kan du enkelt ta låtnamnen ifrån en databas, åch då får en "jukebox".Sv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
Sv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
Sv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.
Inget strul alls, tvingar inte någon att ladda ner någonting och går förhållandsvis snabbt.Sv: Spela mp3 från hemsida utan att behöva ladda ner.