Hej! Är det möjligen detta du vill åt?? På sätt och vis :-) Det är ganska så enkelt att förklara, för det är nämligen helt enkelt så att alla browsers automatisk inverterar base color när du trycker i scrollbasen. Det enda du kan göra är isf att leta upp en färg som har en snygg invert också. Observera att scrollbar-... bara fungerar i Internet Explorer eftersom det är ett Microsoft-påhitt som inte ingår i vare sig CSS1 eller CSS2. aph3x: Aha! Tackar så mycket för upplysningen. Man kan ju säga att en del bitar föll på plats nu :-)Scrollbar och CSS - en fråga!
Har en fråga om scrollbars och CSS. Att ställa in olika värden som i nedanstående kod är ju inte speciellt svårt.
<code>
<style type="text/css">
body {
SCROLLBAR-FACE-COLOR: #b6c5f2;
SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #2d4488;
SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #2d4488;
SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #2d4488;
SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #2d4488;
SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #2d4488;
SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #2d4488
}
</style>
</code>
Vad jag däremot skulle vilja veta är om någon av de listade reglerna, eller eventuellt någon annan, behandlar färgen när man väljer att inte scrolla genom att dra i listen eller klicka på nedåt-pilen. Hmm...vet inte riktigt hur jag ska förklara det men när man trycker på området "bakom" själv scrollisten så kan man ju flytta sig upp och ner då också, och när jag trycker på det så blir det nån irriterande lila eller senapsgul färg.
Om någon förstår vad jag menar och sitter inne med en lösning vore jag tacksam! Annars får jag försöka förklara bättre.
/MarcusSv: Scrollbar och CSS - en fråga!
SCROLLBAR-BASE-COLOR: white;
Applicerad på min hemsida: http://mikael.propos.se
//Mikael SandSv: Scrollbar och CSS - en fråga!
Basen är ju vit och även själv scrollisten, men om jag väljer att gå upp och ner på sidan utan att varken dra i själva listen eller trycka på upp-/nerpilarna så blir basen svart. Vet i katten hur jag ska kunna förklara det!
Kan ju försöka illustrera det med en horisontell historia enligt nedan:
|<| x |===| |>|
Det område jag trycker på, och som blir svart, är markerat med x.
/MarcusSv: Scrollbar och CSS - en fråga!
Sv: Scrollbar och CSS - en fråga!
Sv: Scrollbar och CSS - en fråga!
- - -
Per Persson: Är medveten om att det är speciellt för IE. Å andra sidan har ju många, många just IE så... Men tack i alla fall för påminnelsen :-) Microsoft går ibland händelserna i förväg.