Hej! Tja, du kan ju titta på detta kanske! Hej och tack för ditt svar!Centrera lager i browserfönstret
Finns det något smidigt sätt att hålla lager centrerade relativt till browserfönstret, dvs oavsett storlek på fönstret? Antar att man kan köra med position:relative men när jag kör med det så får jag en del skumma bieffkter (när jag markerar allt på sidan så syns osynliga lager längre ner på sidan som orsakar att sidan får scroll i onödan).
Tack för hjälpen!Sv: Centrera lager i browserfönstret
<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
<!--
BODY { background-color:lightgreen; color:blue;}
DIV
{
width:400px;
height:230px;
background-color:green;
border: 5px inset yellow;
position:absolute;
left:50%;
top:50%;
margin-left:-200px;
margin-top:-115px;
padding:25px;
}
-->
</style>
</head>
<body>
<DIV>
Alltid centrerad
</DIV>
Ändra width och height som du ska ha på din div. Du ändrar sedan värden för margin-left/margin-top enl. nedan.
<BR>
Om din div är 800px bred och 600px hög så blir margin-värdena -400px respektive -300px.
<BR>
Dvs hälften av divens mått, men negativa. Diven ligger då alltid i mitten oavsett upplösning.
<BR>
Om du bara vill centrering åt ett håll så tror jag du kan räkna ut detta själv!
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
Har här gjort ett exempel med en mindre div för tydlighetens skull.
<BR>
För att göra den osynlig så får man ha samma färg som bakgrunden och ingen border.
<BR>
Har här Css:en i head-taggen, men det går förstås lika bra att länka denna som en extern Css-fil.
<BR>
Detta går att använda för flera objekt, tabeller, iframe, bilder mm. mm.
</body>
</html>Sv: Centrera lager i browserfönstret
Har inte riktigt fattat vad du menat än men jag ska kolla på det och testa lite så kanske det klarnar... (?)
:-)