Jag anger textstorlek på en hemsida med hjälp av x-small,small,medium etc. I explorer ser sidan ut som jag vill medan i netscape och firefox är det som om all text blir en storlek mindre. Har för mig att om du kör Doctype HTML 4.01 Strict så går klienterna närmare varandra. IE kontra andra webbläsare har 1px differens. Kör du 10px så motsvarar det 11 på netscape (eller så var det tvärt om). Enda chansen är som RD säger, 2 stilmallar. Ser att strict inte stödjer frames. Är det något som är på väg bort alltså? Specialaren lät kul. Du menar att man kan köra asp-kod i mallen då, va bra! Varför ska man styla upp texten för att den ska se bra ut på sidan? Lite lustigt att du skriver om just detta... :-)Explorer vs andra gällande textstorlek
Kan man göra något åt detta eller blir det att kolla klientens webbläsare och göra två olika stilmallar, en for explorer och en för icke-explorer?Sv: Explorer vs andra gällande textstorlek
Sv: Explorer vs andra gällande textstorlek
Men det finns faktiskt en annan variant är att göra en liten specialare. Istället för att i din stylesheet include som du skiver, ange inte .css utan kanske .asp eller .aspx osv.
I och med det kan du faktiskt lägga in programkod och därmed få den dynamik på ett och samma css som du önskar. Jag har inte testat det själv men en kollega Peter Björkman brukar använda detta och förordar det.Sv: Explorer vs andra gällande textstorlek
En stor fördel med frames är väl annars att hela sidan inte behöver laddas om vid varje klick. Har man t.ex. ett huvud och en sidomeny på hemsidan är det ju smidigare att inte behöva ladda om dem vid varje laddning.
Eller är tanken att iframe helt och hållet ska ersätta vanliga frames och användas istället då man vill dela upp innehållet på sidan?Sv: Explorer vs andra gällande textstorlek
Enkelt att då slänga in en Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT") och sen bygga stilmallen beroende på datan man får ut.Sv: Explorer vs andra gällande textstorlek
Det finns dom som kanske ser dåligt och har svårt att se texten. Många gånger när man stylar så tänk på att man ska kunna med hjälp av visa tecken storlek kunna ändra så att även de som inte ser så bra också kan surfa på er sida. En sida ska ju vara användar vänlig!
MVH
KjellSv: Explorer vs andra gällande textstorlek
Det är nämligen exakt av denna anledning som jag ändrar min style till att använda storlekarna x-small, small, medium etc. Då kan användaren nämligen själv påverka textstorleken uppe i menyn "Visa/Textstorlek" (i t.ex. Explorer).
Tidigare körde jag med pixelmått och då händer inte ett dugg med texten vad användaren än väljer i menyn "Visa/Textstorlek".