Hej, Jodå, line-height fungerar utmärkt i IE6. CSS-koden blir validerad, men får dessa fel vid HTML-valideringen: entity (om jag förstått rätt dvs...): är t.ex. &, <, >, "e; etc. Alltså &_någon_text_; Det har jag redan gjort... Hm. Det där du kopierade in där uppe; var kommer den koden ifrån? Fritt skrivet ur huvudet eller en kopia av "visa källa" i ie/någon annan webbläsare? Då är det nog så att det är samma kod som kommer ifrån servern. Du måste nog ta och udnersöka var någonstans & ersätts med bara & isf. Hittade felet... det var Dreamweaver som inte uppdaterade filen, men nu är allt validerat och fint :) Hur ser den/de bitar ut som påverkar line-height (och det/de:s objekts annan css-kod som påverkas)? Jag har texten i en DIV och detta är den enda CSS-kod jag har på den: Jag har redan provat med pixlar, punkter och procent, ingenting fungerar. För övrigt; display: blcok är onödigt att ha där då div redan är ett blockelement > Det framkommer inte vilken kod du har i din A-tag. ÄR den en bil eller text? Om det är en bild kan det väl bero på att explorer "tror" att line-height utgår från fontstorlek? Det var som du skrev Andreas, jag hade både bild och text i div:en. Får väl använda endast text då. Du har annars möjlighet att sätta marginal/pagging på din DIV istället för line-height. Borde ge resultat du söker. line-height och kompatibilitet
Är inte line-height (CSS) kompatibelt med IE6?
Det fungerar alldeles utmärkt i Mozilla Firefox 0.8, Netscape 7.1 och Opera 7.5, men inte i IE6.
What's up with that?
/MickeSv: line-height och kompatibilitet
http://www.dehlin.se/lekstuga/line-height.asp
Om du inte får det att fungera så är jag nästan helt övertygad om att du inte skriver korrekt kod. Börja med att validera din HTML på http://validator.w3.org/ och den CSS på http://jigsaw.w3.org/css-validator/.Sv: line-height och kompatibilitet
<a href="dropmenu.asp?mid=1&ref=/index.asp"
cannot generate system identifier for general entity "ref"
general entity "ref" not defined and no default entity
reference to entity "ref" for which no system identifier could be generated
entity was defined here
Du har i länken skrivit början på en entity genom att skriva ett &-tecken, men dels inte avslutat den med ett ;-tecken, och dels så skulle den ändå inte vara giltigt. Det är vad den klagar över.
Lösning: ersätt alltid & med &! :)Sv: line-height och kompatibilitet
Koden ser ut såhär i källkoden: <a href="dropmenu.asp?mid=1&ref=<% =Request.ServerVariables("URL") %>"
Sv: line-height och kompatibilitet
Men fortfarande kvarstår problemet med line-hight i IE :(
.submenucontainer
{
display: block;
position: relative;
padding: 5px;
margin-left: 20px;
margin-top: 3px;
margin-right: 5px;
background-color: #ffffff;
border: solid 1px #eceae3;
line-height: 1.7;
}
>Koden ser ut såhär i källkoden:
<code>
<a href="dropmenu.asp?mid=1&ref=<% =Request.ServerVariables("URL") %>"
</code>
Du borde escapa tecken i querystringvärdet:
<code>
<a href="dropmenu.asp?mid=1&ref=<%=Serve.URLEncode(Request.ServerVariables("URL")) %>"
</code>Sv: line-height och kompatibilitet
Var vänlig att visa hela din div-tag.Sv: line-height och kompatibilitet
Tack för hjälpen allihopa!
Men jag föreslår att du använder text så sidan laddas mycket snabbare med text än bilder.