Hej <code> Den översta raden genererade inte felet. Sidan kommer att fungera utmärkt även utan den. Vill man vara helt korrekt, bör man dock ha med den. Så om jag skriver "Hadji badji madji", och inte säger på vilket språk det är skrivet, tror du att det inte spelar någon roll? Om någon undrar vad "den första raden" är så tänker jag törtydliga detta. Jo visst, men nämn den browser som inte visar ovanstående sida korrekt utan den första raden. Felet beror inte på att den saknades. Den är inte nödvändig. Men visst, man bör ha med den. Heheh.. jag noterade mitt fantastiskt roliga uttryck... vilka grejer man kommer på... =)vad är fel i koden?
Någon som kan se vad som är fel i den här koden?
-----------------------------------
<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
BODY
{
background-image: url(background.gif);
background-repeat: repeat-x;
background-position: top center;
}
</style>
</head>
</body>
</html>
----------------------------------------
det syns inte i vissa browsers
NinaSv: vad är fel i koden?
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
BODY
{
background-image: url(background.gif);
background-repeat: repeat-x;
background-position: top center;
}
</style>
</head>
<body>
</body>
</html>
</code>
W3validator är en bra sida där du kan kolla att din sida funkar.
http://validator.w3.org/
I ditt fall var det översta raden som fattades. Plus att du hade en avslutande body-tag, ingen början.
Jag tror att sidan ska funka för dig nu :)Sv: vad är fel i koden?
Felet beror helt och hållet på avsaknadet av en inledande body-tag.Sv: vad är fel i koden?
Den första raden säger att dokumentet är kodat enligt en viss standard, den är ju fundamental.Sv: vad är fel i koden?
Låt mig berätta (stjäla beskrivningen från HTML specen:http://www.w3.org/TR/html4/intro/sgmltut.html) kort vad SGML är:
<info>
SGML is a system for defining markup languages. Authors mark up their documents by representing
structural, presentational, and semantic information alongside content. HTML is one example of a markup
language.
</info>
<info>
Each markup language defined in SGML is called an SGML application. An SGML application is
generally characterized by:
1. An SGML declaration. The SGML declaration specifies which characters and delimiters
may appear in the application.
2. A document type definition (DTD). The DTD defines the syntax of markup constructs. The
DTD may include additional definitions such as character entity references.
3. A specification that describes the semantics to be ascribed to the markup. This specification also
imposes syntax restrictions that cannot be expressed within the DTD.
4. Document instances containing data (content) and markup. Each instance contains a reference to the
DTD to be used to interpret it.
</info>
Med andra ord berättar inte bara tagen vilket "språk" det är utan den innhåller oxå en referens till ordbok så att du kan kontrollera att sidan följer språket.Sv: vad är fel i koden?
Sv: vad är fel i koden?