Hejsan! Hur menar du? "Den sidan som kommer upp är en söksida med massa alternativ kallad (Search for...) " Du kan även köra min hemmagjorda variant enl. nedan! Hej Tobbe! Om man vill in i registret för att bestämma startsida kan man göra följande! Hej! Detta är något som min kära flickvän råkar utför minst en gång i veckan. Då är det bara till att köra Spybot och Ad-aware de kompletterar varandra rätt bra, man får bort det mesta OCH DE ÄR GRATIS.Icke önskvärd startsida i explorer.
Jag kanske inte är i rätt forum för detta men detta har jag problem med.
Jag har fått en icke önskvärd startsida (about:blank) som jag inte kan få bort har testat med div program
bulletproof, zerospyware för att få bort detta men utan resultat.
Den sidan som kommer upp är en söksida med massa alternativ kallad (Search for...) är det någon som vet man får bort den?.
/Tobbe Sv: Icke önskvärd startsida i explorer.
Vill du själv ange startsida, gör du det i menyn Verktyg/Internet-alternativ.
Där kan du manuellt ange en sida, eller trycka 'aktuell' för att sätta sidan du just nu befinner dig på som startsida.Sv: Icke önskvärd startsida i explorer.
Detta låter som internet optimizer. Ett program jag också brukar dras med.
Programmet gör att du kommer in på en sida där du kan söka och sånt, när du har skrivit in en felaktig adress. Du redirectas alltså till nåns sida.
Du får bort det genom att antingen köra ad-aware (googla), eller att gå in i lägg till/ta bort program.Sv: Icke önskvärd startsida i explorer.
Öppna din "Felaktiga" startsida.
Dra sedan ner storleken på ditt webläsarfönster så att du ser någon del av skrivbordet.
Högerklicka och håll nedtryckt på internetikonen direkt framför adressen i din nuvarande startsidesadress.
Dra sedan till ett tomt område på skrivbordet.
Släpp upp musknappen, välj skapa genväg här.
Högerklicka på din genväg, välj egenskaper, skriv i rutan den fullständiga adressen som du vill att startsidan ska ha.
ex. http://www.minstartsida.se
Klicka sedan OK.
Högerklicka åter på genvägen. välj byt namn, skriv in t.ex. STARTSIDAN
Klart! Sv: Icke önskvärd startsida i explorer.
Har själv fått samma mög...
har dock inte lyckats att rensa bort det med något antivirusprog. Finns någon sajt som tar upp detta prob men vet inte vilken.
Jag fick bort mitt genom att köra
regedit och sedan söka efter "best" hittade där 3 rader som var besmittade med detta.
Tog bort hela nyckeln för 2 av dem, (sökverktyg och en till jag inte kommer ihåg) den enda jag behöll var startsidan där jag ändrade värdet till min önskade startsida.
Nu startar jag aldirg upp datorn utan att ha adaware igång i start, med autoblock, den stoppar detta nu.
Har egentligen inte lst problemet, men slipper den förbaskade best search
OBS regedit är inte att rekommendera om man inte vågar ta risken till en total ominstallation.Sv: Icke önskvärd startsida i explorer.
Om man är osäker på detta så bör man först ta en kopia av regedit.exe som finns i Windowsmappen, blir det fel så är det bara att lägga tillbaks kopian senare.
OBS! Var noga och gör exakt enl. nedan.
Startknappen , Kör, skriv in ordet REGEDIT och klicka OK. Leta dig sedan till följande läge
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main
Dubbelklicka där i högerfönstret på Start Page och ändra till önskad adress.
OBS! Måste skrivas enl. principen http://dinstartsida.com
Gör sedan likadant med nyckeln nedan
HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main
Detta gäller Win/98 och Win/Me, är väl liknande för övriga windowsversioner.
Annars så kan man trycka F3 när man öppnat registret och skriva in ordet Start Page i sökrutan.
Gör sedan enl. beskrivningen ovan.
För att fortsätta sökningen efter en träff så trycker man åter F3.
Kan ibland sedan behöva logga ut eller starta om datorn. Klart.
-------------------------------------------------------------------------
Om man sedan vill låsa startsidan så kan man göra så här
Skriv regedit från kör-raden. Gå till följande ställe i registret.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\
Internet Explorer\Control Panel
Finns inte Control Panel med så lägg till
det genom att högerklicka på den mapp som ligger längst ned i sökvägen. Där väljer man Nytt, sedan Nyckel och skriver in nyckelnamnet Control Panel så att hela sökvägen blir som ovan.
Skapa sedan ett nytt DWORD och döp den till HomePage.
Högerklicka på Control Panel,
välj Nytt Dword-värde,
skriv in ordet HomePage
Dubbelklicka sedan på HomePage i högra fönstret,
ange siffran 1 för att låsa.
Har du gjort rätt så ska det i det högra fönstret stå följande:
HomePage 0x00000001 (1)
Kollar man sen i kontrollpanelen, inställningar för startsidan så är den knappen gråmarkerad, d.v.s det går EJ att ändra.
Om man senare vill lägga till en annan startsida så får man åter ändra värdet till 0. Sv: Icke önskvärd startsida i explorer.
microsoft har en artikel om just det här:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;320159
Det står hur man ska bära sig åt (register ändring) och det finns även hänvisningar till relaterade artiklar om man vill läsa mer om t.ex hur man återställer registret vid problem osv.
KristinaSv: Icke önskvärd startsida i explorer.
Oftast är det någon typ av search site som lägger sig som start sida och byter man ut den under Internet Option så dyker den bara upp igen när man startar om. Det har även hänt vid tillfällen att blank sidan har kommit upp. Är man inte van vid att pilla i registret så skall man nog låta bli men "friskt kopplat hälften brunnit" vågar man så är det bara till att pilla...........
http://spybot.safer-networking.de/en/index.html
http://www.lavasoftusa.com/