Hejsan Här hittar du ett exempel: > <b>Här hittar du ett exempel:</b> > <b>Är det någon som vet om det går att få en pdf-länk att öppnas direkt i Acrobat Reader ?</b> Tack för tipset, hade dock redan koll på det. Ahh... fel av mig... men jag tror faktist inte det går att göra så att programmet öppnas? I exemplet hittar jag bara två asp-filer. > <b>Problemet är att det inte är mig det gäller utan de där "dumma användarna"...</b> Om nu användarna inte vore dumma så behövde man väl inte skriva en guide ?Pdf i Acrobat Reader
Är det någon som vet om det går att få en pdf-länk att öppnas direkt i Acrobat Reader ?
Internet Explorer kör upp den inuti sig själv så att säga.
har testat TYPE="application/pdf" - funkade inte
/JohanSv: Pdf i Acrobat Reader
http://www.asp101.com/articles/jason/filedownloadlist/default.aspSv: Pdf i Acrobat Reader
> <b>http://www.asp101.com/articles/jason/filedownloadlist/default.asp</b>
Det gör inte vad frågeställaren vill. Ditt exempel ger användaren en Save As-dialogruta. Frågeställaren undrar hur man gör för att öppna filen direkt i Acrobat Reader och inte i Acrobat reader "inline" i webbläsaren.Sv: Pdf i Acrobat Reader
> <b>Internet Explorer kör upp den inuti sig själv så att säga.</b>
Detta är inte en inställing du som webbdesigner ska/kan styra utan det är upp till varje användare hur han har sin Acrobat reader konfigurerad. Om du öppnar Acrobat Reader (6.0.2) => Edit => Preferences => Display PDF in browser. Bockar du av den så blir det som du vill. Sv: Pdf i Acrobat Reader
Problemet är att det inte är mig det gäller utan de där "dumma användarna"...
EDIT:
Det är alltså i HTML och inte asp eller så.
För isf så kan man ju göra som det exempel jag visade och då "Save-as"-rutan kommer fram så tar välja man öppna istället för "Save as".... kanske?Sv: Pdf i Acrobat Reader
Det här handlar om en CD-distribution med "HTML-meny" som länkar till pdf:er
Tror inte heller att det går...
Tyvärr inte. Problemet är inte de "dumma användarna" utan den "dumma webbdesignern" som försöker påverka hur användarna ska ha det. Eftersom att det är en klientinställing så kan du inte påtvinga en sådan ändring på användarna. Låt det vara som det är och skapa en guide för hur användarna själva kan ändra sina egna inställingar, om de vill.
Är det en intranätlösning där du har full koll på alla klienterna så kan du göra det via Policys/GPO.Sv: Pdf i Acrobat Reader
Hade det varit en intranät-pryl skulle man väl inte distribuera den på CD ?
Problemet är att pdf:erna i sig innehåller länkar motsvarande "föregående sida" m.fl.
Dessa slutar fungera om de körs i web-skalet.
Men jag har insett att det är svårt att få till det där så det blir en annan lösning.
/Johan