Jag har bestämt mig för att skippa uplägget med tabeller för layouten på min sida, och istället helt förlita mig på CSS för icketabulär data. Det fungerar ganska bra hittills. Jag har dock ett problem. Jag har en kollumn med meny och annat till vänster och en huvudvy till höger (precis som pellesoft). Dessa två kollumner vill jag omsluta med en ram, men när jag sätter dessa kollumner "possition: absolute" blir ramen utan innehåll i webbklientens ögon och den blir bara till ett streck ovanför de två kollumnerna. Jag tycker att detta borde kunna åtgärdas genom att även använda absolutpossitionering på ramen, men det fungerar likväl inte. Undvik position: absolute; När du kör med det så blir varje objekt i princip fristående från de andra och då får du problem med att sätta en ram runt två objekt. Titta istället på float och hur text/objekt ska flöda på en webbsida. Jag har faktiskt laborerat med den sortens lösning tidigare, och problemet är att ramen bara vill "följa med" det ena objektet. Om du testar förljande html förstår du säkert. > <b>och problemet är att ramen bara vill "följa med" det ena objektet.</b> fragment.starthotel.dk/testRam runt två kollumner
Jag vill verkligen kunna göra detta med CSS, fast än jag vet att det är så enkelt med tabeller.
/JacobSv: Ram runt två kollumner
<code>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Meny</title>
<style type="text/css">
body {
height: 100%
}
#meny {
background-color: #ff0000;
width: 200px;
float: left;
height: 100%;
}
</style>
</head>
<body>
<p id="meny">
Meny
</p>
<p>
Huvudvy
</p>
</body>
</html>
</code>
Sedan beroende på hur du bygger din sida så är det enkelt att lägga till en ram runt de två objekten. Om huvudvyn går hela vägen ut till högerkanten så kan du sätta ramen som en border på body. Alternativ så omsluter du båda <p> med en <div> och sätter ramen på den.Sv: Ram runt två kollumner
<code>
<html>
<head>
<title>Meny</title>
<style type="text/css">
body {
}
#meny {
float: left;
height: 100%;
}
#Ram
{
border: 1px solid;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="Ram">
<p id="meny">
Meny<br><br>
</p>
<p>
Huvudvy
</p>
</body>
</html>
</code>
Men tack så mycket för dit svar!Sv: Ram runt två kollumner
Det har du helt rätt i. Jag brukar inte bygga sådana sidor så jag förhastade mig lite i mitt antagande. Skrev ihop ett litet exempel med en annan infallsvinkel. Inte riktigt lyckat. Skulle du kunna ge en länk till något exemdpel hur du vill att det ska se ut, en hel sida alltså?
<code>
<html>
<head>
<title>Meny</title>
<style type="text/css">
html {
}
body {
}
#meny {
position: absolute;
left: 11px;
top: 16px;
border: 0;
height: 95%;
padding-left: 5px;
}
p {
border: 1px solid #000000;
padding-left: 210px;
height: 95%;
}
</style>
</head>
<body>
<p id="meny">
Meny<br><br>meny igen <br><br><br>meny igen igebn
</p>
<p>
Huvudvy <br> <br> Huvudvy
</p>
</body>
</html>
</code>Sv: Ram runt två kollumner
Som du ser är det egentligen inte menyer jag ska ha till vänster, men principen är ju den samma