Jag har en sida som är uppbyggd med DIVs (en för meny, en för top, en för main osv). När jag sedan vill skriva ut sidan använder jag mig av CSS för att dölja menyn, toppen och andra irrelevanta DIVs. Problemet är bara att DIVen i mitten stannar kvar där när jag skriver ut den. Det lämnas alltså plats för meny och allt det jag tog bort, och där blir bara tomrum. Det medför att uskriften ser mycket konstig ut. Använder du <b>visibility: hidden</b> för att dölja dem? Byt i så fall till <b>display: none</b>. Jag använder display:none och media="print". Vad jag menade med att bygga från grunden var att du skulle ha en helt egen stilmall för utskrift, inte bara ändra stilen på de element du vill gömma och låta resten ärvas från den ordinarie stilmallen. Alltså, jag sätter ut DIVen som innehåller informationen som vanligt med position absolute, top och left. Sedan vill jag skriva ut den DIVen utan menyn. Då sätter jag media="print" och display:none på menyn. Då stannar den informationsinnehållande DIVen kvar som om menyn fanns kvar. Jag vill flytta den längst upp i vänstra hörnet. Ja, använder du <b>position: absolute</b> är det inte konstigt att DIVen ligger kvar. Då har du ju talat om exakt var den skall ligga. Om du plockar bort all positionering från DIVen, så borde den hamna längst upp i vänstra hörnet. Jag har testat att sätta <b>position:relative</b> också, utan resultat. Menar du att jag ska ta bort all positionering? Då hamnar den ju fel när man visar själva sidan? Menar du att den i så fall hamnar fel när du visar sidan på vanligt sätt - i webbläsaren? Nej, där ligger den rätt. Men den flyttar sig inte upp i vänsta hörnet när jag skriver ut den sedan. Vad jag menade var om DIVen hamnar fel i webbläsaren om du plockar bort all positionering. Tack, ska testa detta så fort jag kommer hem... http://www.lipsum.com Häftigt (Lorum Ipsum). Jag koncentrerade mig visserligen mer på latinen än på koden till en början... men häftigt är det.Flytta på DIVs?
Sv: Flytta på DIVs?
Jag föreslår för övrigt att du bygger en stilmall helt från grunden för <b>media="print"</b>.Sv: Flytta på DIVs?
Vad menar du med att bygga dem helt från grunden? Så att det läggs gömda DIVs som bara syns vid utskrift? Isåfall tar ju sidan dubbelt så lång tid att ladda fram?Sv: Flytta på DIVs?
Hur positionerar du "DIVen i mitten" i utskriftsstilmallen?Sv: Flytta på DIVs?
Jag tycker att du skall skapa en helt egen layout för utskrift. Ha en stilmall som bara gäller för skärmen och en som bara gäller för utskrift.Sv: Flytta på DIVs?
Sidan genereras ut med ASP-skript, och det går inte jättefort. Ska jag då ladda upp två sidor tar det dubbelt så lång tid, och det känns lite onödigt. Om det är så du menar?Sv: Flytta på DIVs?
Du behöver inte skapa två sidor, bara två olika stilmallar.
Se på följande korta exempel:
<code>
<style type="text/css" media="screen">
.inner {
width: 28%;
margin: 2%;
float: left;
}
</style>
<style type="text/css" media="print">
.inner {
border: 1px solid black;
margin: 1em;
padding: 1em;
}
</style>
<div id="outer">
<div class="inner">
<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Cras feugiat, lectus quis blandit nonummy, quam est lobortis enim, eu ullamcorper nulla sapien ac lacus. Donec rutrum. Phasellus augue diam, egestas eget, placerat sed, bibendum et, tortor. Ut sit amet enim. Quisque sollicitudin, libero ut sagittis dictum, lorem ligula dignissim ante, ac dictum sapien ante id lorem. Proin dictum. Quisque sed magna. Proin facilisis, elit vitae dapibus interdum, massa tortor tincidunt justo, vitae dictum est pede ut lectus. Quisque quis risus eget elit placerat egestas. Suspendisse gravida felis id lorem. Donec sed justo. Nullam non arcu ac quam aliquam faucibus. Vestibulum laoreet neque vel enim. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos. Aliquam lorem. Aenean iaculis orci vitae dolor. In sodales, arcu sit amet pharetra porta, nulla nunc eleifend arcu, feugiat lacinia leo dolor et nulla. Curabitur pellentesque.</p>
</div>
<div class="inner">
<p>Sed ac lectus. Morbi mollis nisl id odio. Sed elit velit, consectetuer quis, lacinia nec, ornare nec, enim. Curabitur ac ante. Vivamus pretium hendrerit tortor. Maecenas a ipsum. Nullam tristique accumsan nunc. Curabitur felis mi, consectetuer ac, sodales eget, vulputate vel, felis. In porttitor elit id lacus faucibus auctor. Vivamus convallis, lectus at convallis dignissim, urna felis adipiscing risus, a condimentum sem sem non orci. Nunc velit tortor, suscipit a, congue sit amet, feugiat laoreet, augue. In sed enim. Phasellus scelerisque tellus eget arcu. Etiam suscipit pharetra mauris. Nunc wisi felis, placerat sit amet, tempus eu, vestibulum ut, elit.</p>
</div>
<div class="inner">
<p>Praesent id enim at neque convallis gravida. Nulla ultricies facilisis risus. Vestibulum viverra, arcu et elementum congue, eros eros adipiscing augue, eget molestie augue massa id sapien. In aliquet accumsan nibh. Donec feugiat magna. Fusce ut est a lacus bibendum dictum. Donec molestie facilisis quam. Nunc elementum luctus felis. Maecenas suscipit, nisl et nonummy dictum, dolor enim sagittis leo, sed ullamcorper nibh dolor at lorem. Ut vulputate fringilla diam. Nunc et augue sit amet velit mattis porta. In libero. Fusce ut wisi. Vivamus pretium. Fusce blandit. Aenean dictum arcu nec erat. Nam et erat quis quam adipiscing egestas. Donec sodales.</p>
</div>
</div>
</code>
Du kanske kan visa en del HTML-kod så att jag kan hjälpa dig att fixa till problemet?Sv: Flytta på DIVs?
Av ren nyfikenhet: Vad betyder latinen (antar att det var latin?)?Sv: Flytta på DIVs?
Jag hoppas förresten att du förstår att koden jag gav inte är en direkt lösning på ditt problem, utan mer är avsett att visa hur det fungerar med flera stilmallar.Sv: Flytta på DIVs?
Jag ska testa om ditt sätt att lösa mitt problem fungerar så fort jag får tillfälle.