Hej! Hej, du får ändra http-headern. Kan inte i huvudet hur du skriver. Testa att söka på just excel html i forumet och kolla, frågan har varit uppe förr. den riktiga headern ser ut så här Hej och tack för svar! Denna ASP-koden fungerar för mig:Öppna Excel från Browser
Vet inte var jag skall lägga denna fråga riktigt, tycker inte att den passar in någonstans...
Jag skulle vilja öppna ett Excel-ark i Excel från en HTML-sida. Finns det något sätt att göra det? Jag vet att man kan öppna excel-ark i browsern, men jag vill verkligen öppna excel och därefter öppna arket i excel. Går det?Sv: Öppna Excel från Browser
Sv: Öppna Excel från Browser
Content-Type: application/vnd.ms-excel
den kan du dock knappast använda utan du måste antagligen skicka nåt som inte browsern förstår istället
t.ex.
Content-Type: application/x-downloadSv: Öppna Excel från Browser
Har testat med annan header, men det öppnas ju fortfarande i excel i browserfönstret. Jag vill alltså öppna i Excel.
Bakgrunden är att jag har ett excel-ark som av någon anledning "hänger" hela browsern när det öppnas där. Däremot i Excel går det bra...
Har försökt köra script också, men det är svårt pga säkerhetsinställningar hos användarna...
Inga fler tips?
/KalleSv: Öppna Excel från Browser
<code>
<%
Response.ContentType = "application/octet-stream"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment;filename=produkt.xls"
Const adTypeBinary = 1
Dim strFilePath
strFilePath = Server.MapPath("../filer/produkt.xls")
Set objStream = Server.CreateObject("ADODB.Stream")
objStream.Open
objStream.Type = adTypeBinary
objStream.LoadFromFile strFilePath
Response.BinaryWrite objStream.Read
objStream.Close
Set objStream = Nothing
%>
</code>
/Johan