<code> Det vore en fördel om du förklarade på vilket sätt stilmallen inte fungerar. Hur vill du att det skall se ut? Min stilmall ska skriva ut var dom ska plaseras från vänster sida och från top. Problemet är löst. Men får problem när jag kör sidan i Opera. Eventuell "case sensitivity" borde bero på om man använder HTML eller XHTML/XML. Vanlig HTML är inte känslig, men XHTML/XML är det. Därför borde detsamma gälla CSS. Men tycker ändå att det är lite konstigt att det fungerar i nästan alla webbläsare Internet Explorer och Netscape,Firefox men inte i Opera det tycker jag ändå konstigt att det funkar nästan i alla.Problem att få css fil att fungera.
Table.Tabellmenu
{
position:absolute;
Top: 0px;
Left: 0px;
}
Td.Menu
{
Top: 100px;
Left: 10px;
font-family: Georgia;
}
Td.Menu1
{
Left: 110px;
}
Td.Menu2
{
left: 160px;
}
Td.Menu3
{
Left: 260px;
font-family: Georiga;
}
Td.Menu4
{
Left: 340px;
font-family:Georgia;
}
</code>
ligger i följande map.
hemsidan\user/css
och hämtas i 2 filer i
hemsidanoch
hemsidan\user\menu
men får inget av dom att fungera.
Koden där jag infogar ser ut följande:
<code>
<head>
<title></title>
<LINK REL="stylesheet href="../css/menu.css" type="text/css">
</head>
<table class="Tabellmenu" border="0">
<tr>
</tr>
<tr>
<td class="menu">
" target="_top" onmouseOver="window.status='Presentation';return true;" onmouseOut="window.status=' ';return true;" >Presentation
</td>
<td class="menu1">
" target="_top" onmouseOver="window.status='Gästboken';return true;" onmouseOut="window.status=' ';return true;" >Gästbok
<td class="menu2">
" target="_top">Björnbär
</td>
<td class="menu3">
" target="_top">Forum
</td>
<td class="menu4" width="115">
" target="_top">Sök Vän
</td>
<td class="menu5">
Kliva ut!
</td>
</table>
<%
</code>
Men får det inte att fungera. Någon som kan säga vad som är fel???
Jag ser ut som ett ? tecken efter som jag inte förstår vad som är fel.Sv: Problem att få css fil att fungera.
Vad är det du försöker göra genom att sätta position: absolute på celler i en tabell? Plocka ut cellerna ur deras tabulära flöde?Sv: Problem att få css fil att fungera.
Men jag får hmenyn på top 0 och från vänster 10 px men jag har satt att top ska vara 150px: Varför vill den inte göra det. Har kollat i alla stilmallar som infogades och dom är inskrivna rätt
<link rel="stylesheet" href="../css/hmenu.css">
osv. och i menu.asp har jag infogat menu.css
men inget av dom fungerar.
hur får jag dom att vara på 10 pz från vänster och 150 px från top?
Om jag inte använder position.aboslute?
Elelr behöber jag inte ha position:absolute?
Koden fungerar med stilmall om jag kör det direkt i i filen men kör jag i css så fungerar inget.
Det tycker jag är konstigt cdet är där mitt problem uppstår med stilmallarna.Sv: Problem att få css fil att fungera.
Netscape,Internet Explorer och FireFox funkar det 100% samma utsende.
Men i Opera så delas det u i flera rader (bilderna) och även texten delas upp i två tre rader.
Vid inloggningen ser man inte rubrikerna alls det kommer vid meny valen. Och även några menyval blir på 2 rader och man ser då scroll. Vadför är det så i Opera men inte i dom andra webbläsarna som jag nämde ovanför?
Det är mig en gåta.Sv: Problem att få css fil att fungera.
Sv: Problem att få css fil att fungera.