Det här med frameset är väldigt snårigt, och jag skulle vara glad för lite hjälp. Vore det inte lättare att undvika ramar? Vore kul att göra lite argument om varför man ska köra med ramar, mot ramar finns det ju massvis ;) Kan du ha menat följande? Nej, det blev inte vad jag hadde tänkt mig. Om jag har förstått rätt så blir det följande kod: Läs http://456bereastreet.com/archive/200411/who_framed_the_web_frames_and_usability/ och försök att förstå hur omöjligt det vore för en handikappad människa att surfa på en sådan sida. Som Icaaq säger så har du främst möjligheten för handikappade som anledning att inte använda frames. Att använda ett par ramar (meny+information) har det möjligen funnits anledning till. Men sådana där vidunder med en massa smala "ramremsor" varav hälften innehåller sidan tom.htm... nej, det ser jag ingen anledning till... Då är t.o.m. tabeller bättre. Håller fullständigt med ovan talare, försök att bygga upp allt i tabeller (Helst CSS) >försök att bygga upp allt i tabeller (Helst CSS)Om framset
Så här ser koden ut:
<code>
<frameset cols="*,785,*" border="0" frameborder="0" framespacing="0">
<frame name="leftempty" src="empty_left.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
<frameset rows="8,*,16" border="0" frameborder="0" framespacing="0" name="mainframe">
<frame name="top" src="empty.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
<frameset rows="88,*" border="0" frameborder="0" framespacing="0">
<frame name="banderoll" scrolling="no" noresize target="innehall" src="top.htm">
<frameset cols="170,*">
<frame name="innehall" target="huvud" src="navigation/left_navig.htm" scrolling="auto">
<frame name="huvud" src="main.htm" target="_self" scrolling="auto">
</frameset>
</frameset>
</frameset>
<frame name="bottom" src="empty.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
</frameset>
<frame name="rightempty" src="empty_right.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
</frameset>
</code>
Vad jag ville göra är att skapa ett frameset till, under frame name huvud, för bottenlogga. Jag har suttit en bra stund nu, men får inte till det. Sv: Om framset
http://autark.se/webbteknik_diverse2.html#ramarSv: Om framset
Sv: Om framset
<html>
<head>
</head>
<body>
<frameset cols="*,785,*" border="0" frameborder="0" framespacing="0">
<frame name="leftempty" src="empty_left.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
<frameset rows="8,*" border="0" frameborder="0" framespacing="0" name="mainframe">
<frame name="top" src="empty.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
<frameset rows="88,*" border="0" frameborder="0" framespacing="0">
<frame name="banderoll" scrolling="no" noresize target="innehall" src="top.htm">
<frameset cols="170,*">
<frame name="innehall" target="huvud" src="navigation/left_navig.htm" scrolling="auto">
<frameset rows="89%,*">
<frame name="huvud1">
<frame name="huvud" src="main.htm" target="_self" scrolling="auto">
</frameset>
</frameset>
</frameset>
</frameset>
<frame name="bottom" src="empty.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
</frameset>
<frame name="rightempty" src="empty_right.htm" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
</frameset>
</body>
</html>
Varför använder du inte iframe isåfall? När du nu vill använda frames?
/hanneleSv: Om framset
Jag skall försöka att rita här:
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| |___ |________________________________________________ | |
| |_____________________________________________________| |
|___ |____________________________________________________|___|
På ett ungefär så här ville jag ha det. Den näst sista i mitten skulle då vara sidfoten. De yttre ramarna ville kunden ha i en avvikande färg.
Tacksam för förslag.Sv: Om framset
<html>
<head>
<title>New Page 1</title>
</head>
<frameset framespacing="0" border="0" frameborder="0" rows="3%">
<frameset cols="10%,71%,10%">
<frame name="contents" target="main" src="" scrolling="no" noresize marginwidth="0" marginheight="0">
<frameset rows="21%,70%,4%,5%">
<frame name="main3" src="" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0" target="_self" noresize>
<frameset cols="17,115">
<frame name="main5" src="">
<frame name="main2" src="" scrolling="auto" marginwidth="0" marginheight="0" target="_self">
</frameset>
<frame name="main6" src="">
<frame name="main1" src="" scrolling="no" target="_self">
</frameset>
<frame name="main" src="" scrolling="no" target="_self" marginwidth="0" marginheight="0" noresize>
</frameset>
<noframes>
<body>
<p>This page uses frames, but your browser doesn't support them.</p>
</body>
</noframes>
</frameset>
</html>
Tips: använd t.ex frontpage och utgå från en färdig mall.Sv: Om framset
mv icaaqSv: Om framset
En annan anledning är problemet i den här tråden, koden blir oläslig. Om man har ett läge där man använder frame i frame i frama osv. så bör man istället titta på DIV-lager.
Att man började använda frames var för att man då kunde dela in sidan i olika delar och i varje del ha en specifik fil. På så sätt fick man en återanvändning av filerna. Den anledningen försvann när man kunde börja använda sig av include filer.
En annan anledning har varit att man t.ex. får en rubrik högst upp, en meny till vänster och om innehållet i mitten är för stort så får man en scroll och scrollar då bara innehållet. Den anledningen försvann med scrollbara DIV.
Ytterligare en anledning har varit att man med frames enkelt har kunnat låsa sin design i en specifik storlek. Även den anledningen försvann med DIV.
Det finns som sagt tidigare många anledningar till att inte använda frames. Det efterfrågades även anledningar till varför folk använder frames. Är det någon av er här som har någon bra anledning?Sv: Om framset
Sv: Om framset
Använda frames i frames är dömt att ställa till det, inte bara för handiskappade utan även för dig själv när du ska länka och komma ihåg allt, kolla in www.w3schools.com där finner du en massa info om css osv.Sv: Om framset
Nu hängde jag inte med till 100% på hur du menade, men för att klargöra lite:
1) Använd "vanliga" html/xhtml-taggar till design (<p>, <hX>, <div> etc.) + css till att "styling" (inte sätta en massa argument till höger och vänster)
2) Försök att undvika tabeller (Testa att loopa ut en enorm sida som ligger inbakade i en massa tabeller resp. en som inte gör det; vilken ser du först?)
3) Om du inte kan undvika tabeller så gör det, men försök att se till att inte allting ligger i samma tabell, se till att man får se något istället för bara en vit sida när den laddar
4) Undvik frames! ;)
5) Se till att sidan har en doctype för html 4 strict eller xhtml strict (t.ex. ie renderar enligt standarden då, inga större problem att få sidan att se ut som den ska i både firefox och internet explorer)