Hej! Hoppas att du inte med "lager" menar det gamla Netscape-tillägget LAYER. Det bör <b>inte</b> användas. <b>Men nej, du kan inte byta ut innehållet i ett DIV-element via en länk.</b> Simons första lösning innebär att man har hela innehållet (alla "undersidor") i en enda sida och använder JavaScript för att visa och dölja olika delar. Här gäller det att tänka sig för så att sidan inte blir beroende av JavaScript och speciellt att den inte bara fungerar i en webbläsare. Kolla upp IFrame (inline frame). Den är till för att göra just det du verkar vara ute efter. ang lösning 1: Jo det stämmer att allt innehåll då finns på en och samma sida, samt att det kräver javascript för att få att funka. Jag har aldrig sagt att det var en bra ide, bara att det är möjligt. <b>Jag har aldrig sagt att det var en bra ide, bara att det är möjligt.</b>Lite tips tack!
Jag har under den senaste veckan jobbat med en hemsida till en förening. Då det inte är jag som ska uppdatera sidan utan 2 personer som aldrig har sysslat med html förut har jag försökt göra sidan så enkel som möjligt.
I första "utkastet" har jag använt ramar för att kunna visa hur jag har tänkt att layouten ska se ut. Men nu vill jag ändra om lite och använda lager istället.
Jag har någorlunda koll på hur man gör lager men det jag undrar är om man med en länk kan byta innehållet i ett lager. Dvs kan ha en html-sida som source i ett lager?
Hmmm undrar om jag har gjort mig förstådd??
Så här ser ivf sidan ut nu:
http://www.student.itn.liu.se/~jostr918/forslag1
Hoppas att någon kan hjälpa mig eller komma med ett förslag som för mig en bit på väg ivf!Sv: Lite tips tack!
Om du menar att du vill använda några DIV-element för att gruppera ihop andra element samt CSS för att skapa designen (teckensnitt, färger, positioner), så är du på rätt väg.
Men nej, du kan inte byta ut innehållet i ett DIV-element via en länk.
För övrigt anser jag att förslag 2 ser bäst ut.Sv:Lite tips tack!
Beror väl lite på hur man ser på saken det, du kan ju mha en länk sätta en div (eller nåt annat lämpligt) till display:none och display:block (eller nåt annat lämpligt) och få samma effekt som att byta ut innehållet.
Alternativt så kan man ju dynamiskt modifiera sidan och möjligen ladda nytt innehåll mha. xmlhttp eller nåt, även detta går att göra via en länk..Sv: Lite tips tack!
Den andra lösningen är ännu mer beroende av JavaScript och använder metoder som gör det mycket troligt att det inte kommer att fungera i alla webbläsare.Sv: Lite tips tack!
Sv:Lite tips tack!
ang lösning 2: även den kräver javascript för att funka, samt en någorlunda up-to-date browser (och jo, ns4 är död!). Och nej, det är inte heller w3c, men går att göra så att det funkar ändå. Angående krav på javascript så ser jag inte heller det som ett problem, det är typ lynx et al. och sökmotorer som har problem. Vill man alltså synas bra i en sökmotor är inte detta den bästa lösningen.
Dock som nån redan föreslog är antagligen <iframe> det som OP vill ha, och har dessutom w3c:s "välsignelse"Sv: Lite tips tack!
Och jag har aldrig sagt att det var en dålig idé... Jag har själv använt den (men tänkt mig för så att den fungerat även utan javascript och stilmallar!).