Jag har gjort en stilmall enligt följande: nej den är separat och jag har länkat stilmallsfilen med <link rel="stylesheet" href="css/style.css" type="text/css"> Ligger bilden i samma katalog som CSS-filen? eventuellt kommer den nog, men du har ju positionerat ut den långt borta, testa dumpa positioneringen å få det att funka först.. Inget ser inget fel på din kod, förutom att du måste ha en textarea i.s.t. för en div.CSS bakgrundsbild i ruta? HJÄLP
Meningen är att ett mönster ska visas i en ruta med storleken som anges nedan. Jag har lagt in mönstret som en bakgrundbild för att jag sedan ska kunna skriva text i rutan.
#pattern01 {
z-index: 12;
position: absolute;
top: 414px;
left: 76px;
width: 169px;
height: 200px;
background-image: url(pattern01.gif);
background-repeat: repeat-x;
background-repeat: repeat-y;
background-attachment: fixed;
}
Jag anroppar stilmallen med:
<div id="pattern01">
Min egen text!<br>
</div>
Men det kommer inte fram någon bakgrundsbild i rutan och jag förstår inte varför?
Hur får jag fram en bakgrundsbild i rutan? Vad har jag gjort för fel?
MVH / FredrikSv:CSS bakgrundsbild i ruta? HJÄLP
Men felet kan inte ligga i det då alla andra stilmallar jag har inbäddade i style.css fungerar felfritt på sidan. Och jag har kollat namnen och ser inget slarvfel jag gjort.Sv: CSS bakgrundsbild i ruta? HJÄLP
Har du kollat i flera olika webbläsare? Ligger sidan ute på nätet så att man kan ta en titt?Sv: CSS bakgrundsbild i ruta? HJÄLP
Sv:CSS bakgrundsbild i ruta? HJÄLP
Du kan inte skriva i en div, bara visa innehåll.
Autoscroll om texten ej ryms via overflow-y: auto;
<HTML>
<HEAD>
<style type=text/css>
#pattern01 {
z-index: 12;
position: absolute;
top: 414px;
left: 76px;
width: 169px;
height: 200px;
background-image: url('pattern01.gif');