Visst är det jobbigt ibland när man ska designa en hemsida åt någon. Man lägger tid på planeringen, målar upp en bild i sitt inre hur allt ska se ut, tänker på varje liten detalj, färg, form, vad ska finnas, placering, kundens önskemål, mm. När man har allt klart för sig så börjar man bygga sidan och när man är riktigt nöjd med resultatet så presenterar man den för kunden. Hej, Jag lider med dig.Har själv stött på problemmet,men jag är inte beroende av jobbet. Det gäller att motivera det på ett snällt sätt Jag håller med dig Michael och er andra också. Jag anser att efter man har kravspecen klar alltid bör göra en tidig demonstration för kunden. När kunden får se vad du hiitat på får denne oftast mersmak och börjar hitta på fler saker eller ändra på det som ni redan kommit överens om. (Här låter jag kunden alltid ha rätt eller nästan helt rätt. Diskussioner om vad som är gångbart och inte i kundönskemålen måste fram.) Om du i detta läget redan hunnit göra för mycket blir vägen alltid lång för ändringarna. Jag håller nog med er allihop. :) Alla har ni en poäng (minst). I slutändan hänger det väl på (för båda parter) att kunna vara flexibel och kompromissa och inte bara tro att ens egna idéer är dom enda rätta.Kunden har alltid rätt?
Då kommer synpunkterna: Ändra till mer skrikiga färger. Trycka in en störig banner nånstans. Lägga en bakgrundsbild bakom texten. Med mera... Sånt som sabbar designen och hela tanken bakom dess utseende och därmed får sidan att bli till kattskit. Motvilligt genomför man detta. Kunden bestämmer ju. Själv tycker man det blir skitfult, men kunden är helnöjd (i all sin okunskap tänker man då)!
Visst försöker man förklara tanken bakom designen och dess små detaljer när man visar utkastet och hoppas att kunden förstår lite vad han ser innan han kommer med förslag på alla vansinnesändringar, men ofta funkar ju inte det.
Men men... that's life. :D
Hur tacklar ni det?Sv: Kunden har alltid rätt?
Kunden har inte alltid rätt, en professionell leverantör vet oftast mer om det som skall leveras än vad kunden vet. Dock så vet kunden alltid mest om sina behov, sin verksamhet osv. Jag tror det är lätt som kund att komma med en massa konstiga önskemål som inte är genomtänkta, men då är det leverantörens ansvar att analysera situationen och presentera på ett pedagogiskt sätt för kunden. Även det omvända gäller, att även om man som leverantör har sakkunskap som kunden saknar, så är det kunden som betalar och som skall vara nöjd. Detta innebär inte att kunden har rätt i sak, men kunden har rätt att vara nöjd.
Okej, hur tacklar man detta i praktiken? Som jag ser din frågeställning så blandar du inte kunden alldeles för sent. Dessutom har du bestämt åt kunden vad denne behöver och inte lyssnat på dennes behov.
Börja alltid med en plan om hur man skall gå tillväga och presentera de olika stegen i leveransen. Förklara för kunden att det är viktigt att de är med i processen och att de försöker vara tydliga i varje tteg med vad de vill uppnå, inte minst i den tidiga visionen som ligger till grund för alltihop.
Fortsätt sedan med en idé skiss, gärna som tas fram tillsammans med kunden i en workshop och som du sedan dokumenterar åt kunden att godkänna innan man går vidare. Här kan det vara bra att presentera olika alternativ med dess för- och nackdelar som kunden har att välja på. Notera då att det är viktigt att kunden förstår att man måste göra ett val så att man inte tror att allt ingår.
Beroende på hur stort projektet är så kör man med en eller flera olika protyper, och för varje prototyp så finns det ett gäng nya detaljer elelr funktioner som man lagt till. I varje steg här är det viktigt att kunden i förväg vet när en prototyp levereras så att man kan avsätta resurser till att ge vettig feedback. Denna feedback skall man sedan ha så fort som möjligt så att man kan färdigställa de bitarna.
Så småningom är det hela klart, och då är det ingen överraskning för kunden vad som ingår i slutleveransen och därmed unvidker man jobbiga diskussioner, både vad gäller innehåll (extra grejjor mm) såväl som betalning.
Under hela processen så är det förstås viktigt att vara lyhörd och följa upp kundens kommentarer. Kanske kommer det upp helt nya idéer som man inte förutsätt från början, och då är det dags att gå tillbaka till ritbordet och analysera dessa saker separat så att kundne är medveten om hur detta påverkar resultatet, såväl som tid och pris.
Jag har jobbat utifrån denna princip i ganska många år nu och tycker den fungerar bra. Det jobigaste är att lära sig att kvalité kostar tid och pengar, så vill man slippa administration så är detta fel metod... :-)
Lycka till!
// Johan
PS1. Tänk på att kundens kravbild inte är statisk, det är nog där ditt största problem ligger. Det är först då man påbörjar något som alla detaljerna börjar klarna. Man kan aldrig planera sig till en perfekt skapelse, det krävs att man försöker förverkliga den också.
PS2. Om kunden kommer med saker som du anser förstör det som du har tänkt ut så har du sannolikt inte lyssnat på kunden tillräckligt noga i första steget, för isåfall skulle inte kundens önskemål kunna skapa någon ordea som slår igenom från grunden.
PS3. Glöm inte att smaken är som baken. Att du tycker det är fult, innebär inte att kunden eller dennes målgrupp tycker det är fult. Det är inte ditt jobb som leverantör att agera smakpolis. Då är det bättre att se till att upptäcka sådana här saker tidigt (ditt ansvar att ta reda på kundens önskemål) och tacka nej till affären om det nu verkligen är så motbjudande att du inte vill stå för detta.
PS4. Jo, jag vet, det finns svåra kunder. Men det är bara att bita ihop och agera professionellt, vill kunden ha en skrotbil efter en korrekt analys och pedagogisk presentation så sälj en skrotbil om det nu inte blir en minusaffär för dig. Naturligtvis skall man våga tacka nej till kunder som önskar saker som ligger utanför ens leveransramar.Sv:Kunden har alltid rätt?
Så mitt svar till användaren blir "Take It or leave It".
Det kan givetvis inte du säga.Att göra en grunddesign är samma som att måla en
tavla,ingen djä.. skall komma och ändra på mitt konstverk.
Klart att man skall vara mottaglig för konstruktiv kritik,men för det mesta är det
barnsligt och naiva förslag man får från i övrigt okunniga användare.
Håll rumpan styv,kör med diplomati.
Lycka tillSv: Kunden har alltid rätt?
bakgrundsbilder försämrar läsvänligheten
banner gör att sidan inte ser seriös ut
annars har kunden rätt i slutändan....
spelar ingen roill hur mkt mer kunnig du är i området, då det är kundne som ska betala dig i slutändan...Sv: Kunden har alltid rätt?
Nästa steg och demonstration brukar gå bättre vad det gäller det layouten, kunden har fått sina ändringar/tillägg gjorda och kan snabbt styras över på funktionaliteten som ju är resultatstyrd. Förväntat resultat accepteras.
I övrigt vad det gäller den grafiska layouten anser jag att du som webbmakare, på ett pedagogiskt och fint sätt, måste tala om för kunden att det inte är för honom/henne du bygger hemsidan utan för hans/hennes besökare. Du är proffs och vet vad besökarna vill ha eller inte ha för att de skall tycka om vad de ser och läser. Det är du som skall skapa kundens hemsida åt besökarna inte åt kunden.
Din frustration kommer just från detta och jag har ockaså fått smaka på den många gånger men oftast går det bra att förklara dessa saker och du kan i lugn och ro skapa kundens hemsida. Ibland är det i och för sig dött lopp att påverka kunden och är det så så får väl kunden sin hemsida ändå. Money talks to!!!
Men den slitna frasen att "Kunden har alltid rätt" gäller inte här tycker jag. Mera... "Låt kunden tro att han/hon alltid har rätt" eller "Kunden har nästan alltid rätt".Sv:Kunden har alltid rätt?