Jag har en div och i den finns bilder och länkar. Testa med att ange align i img-taggen. Det är inte fel. Aah! Det var det! Jag provade med line-height men fick det inte att fungera. Du får nog lägga en tagg runt texten så att du har något att lägga en klass på.Text och bild osynkade.
Problemet är att texten hamnar i underkant på bilderna och inte i samma höjd.
Vad kan det vara för fel?
Delar av koden finns nedan.
<code>
.submenu
{
font-size: 14px;
color: #000000;
font-weight: bold;
}
div.submenu
{
background-color:#000000;
margin: 53px 0px 0px 204px;
clear:both;
padding: 0px 2px 2px 0px;
width: 704;
height: 31px;
position: absolute;
border-style: none;
border-width: 0px;
/*text-align: right;*/
z-index: 1;
}
img.submenu
{
border: 0;
display:inline;
z-index: 1;
}
a.submenu
{
background: transparent;
color: #004E9E;
}
.submenu A:link{color: #ffffff;background-color: #000000;text-decoration: none;}
.submenu A:visited{color: #ffffff;background-color: #000000;text-decoration: none;}
.submenu A:hover{color: #0067C6;background-color: #ffffff;text-decoration: none;}
.submenu A:active{color: #ffffff;background-color: #000000;text-decoration: none;}
.submenu A:focus{color: #ffffff;background-color: #ffffff;text-decoration: none;}
<div class="submenu">
Glasögon
Blick för det väsentliga
</div>
</code>Sv: Text och bild osynkade.
Följande värden finns tillgängliga:
align="absbottom"
align="absmiddle"
align="baseline"
align="bottom"
align="left"
align="middle"
align="right"
align="texttop"
align="top"
det kan finnas fler...
alla dessa påverkar hur bilden justeras i förhållande till texten, testa dig fram.Sv: Text och bild osynkade.
Bilder är inlinge-objekt, och det normala för inline-objekt är att de läggs så att underkanten hamnar på samma höjd.
Ifall du sätter line-height till samma som bildernas höjd, så kommer texten att hamna mitt för centrum på bilderna.Sv:Text och bild osynkade.
Underbart!
Tänk vad låst jag kan bli bara för att jag skriver koden i cssen istället för "direkt" i html koden.
Suck!
Tack för hjälpen.Sv:Text och bild osynkade.
Vilken "class" ska jag sätta den i? a.submenu, eller?
Nu fick jag det iofs att fungera med vertical-align men det kan vara bra att veta hur jag ska använda line-height i fportsättningen.Sv: Text och bild osynkade.
Jag gjorde något liknande för en stund sedan. Då hade jag div-taggar med ikoner och text i. Jag lade display:block och float:left på bilderna, och line-height:20px på div-taggarna.