Jag har gjort ett eget fliksystem. När jag klickar på en cell i tabellen så sätts kantlinjer därutefter utifrån en CSS stylesheet. Mitt problem är dock att cellerna/eller innehållet "hoppar" ngn enstaka millimeter. jag hade fel... Ifall du har border-collapse:collapse på tabellen så delar ju två celler som ligger bredvid varandra på kantlinjen som ligger mellan dem. Inställningarna för kantlinjen från den ena cellen måste ju gälla framför den andra. joo, så långt är jag med.. men kan jag ändra "prioritet" på ngt sätt så att min aktiva flik (svarta kantlinjer) alltid har högst prioritet, eller ligger framför?"hoppande tabeller"
Har försökt använda DIVs med bestämd höjd/bredd innanför TD taggarna, men det hjälper ej.
använder border=collapse, inte heller det hjälper.
Har även provat att "rita ut" kantlinjer med samma färg som bakgrundsbilden, för de kantlinjer som inte ska synas. inte heller detta hjälpte.
Hur kan jag lösa detta o vad beror felet på?Sv: "hoppande tabeller"
"Har även provat att "rita ut" kantlinjer med samma färg som bakgrundsbilden, för de kantlinjer som inte ska synas. inte heller detta hjälpte."
Detta hjälpte visst.. men nu vill jag slippa sätta kantlinjerna till bakgrundsfärger, där det inte ska finnas kantlinjer...
utdrag ut min CSS :
.menuL_0
{
BORDER-TOP:#e2cbab thin solid;
BORDER-RIGHT: black thin solid;
BORDER-LEFT:#e2cbab thin solid;
BORDER-BOTTOM:#e2cbab thin solid;
BACKGROUND-COLOR: #e2cbab;
}
.menuL_1
{
BORDER-TOP: black thin solid;
BORDER-LEFT: black thin solid;
BORDER-BOTTOM: black thin solid;
BACKGROUND-COLOR: #ffffff;
BORDER-RIGHT: white thin solid
}
där .menu_0 är för icke aktiva flikar och .menu_1 för den flik som är aktiv just nu.
när man klickar på en "flik" så sätts classen från menu_0 till menu_1
#e2cbab är alltså bakgrundsfärgen på hela tabellen.
Problemet med ovanstående metod är att den övre kantlinjen för menu_1 döljs av nedre kantlinjen för ovanstående flik, antagligen för att den har högre prioritet..?
HJÄÄLP!Sv:"hoppande tabeller"
Sv: "hoppande tabeller"
Måste ju finnas smartare sätt att lösa detta på?
Om cellerna nu delar linjer, förstår jag inte varför det rör sig öht..