Har en liten grej jag måste fixa, och har kommit på en lösning som väl borde funka hyfsat, men jag är inte så säker på om det är en bra ide. Tycker ni det är ok eller direkt förkastligt? Ingen som har några åsikter? Funka borde det. Det verkar vara en rörig lösning men jag tror inte jag har någon bättre själv. Jo, lite rörigt blir det. Det jag tänker är att det borde väl vara betydligt vanligare att man har stängt av javascript än att man har en så gammal webbläsare att man inte kan se iframes? Adam,Bra val av design?
Jag ska ha en tämligen ordinär site; ett antal delsidor med information. De flesta delsidorna ingår i grupper, men enstaka är fristående. Alltså sida1, sida2 och sida3 ingår i grupp a, sida 4, 5, 6 i grupp b, 7 ensam, typ.
Jag har inte tillgång till serverside-script, utan hela grejen måste vara statisk. Det enda jag har tillgång till är serverside-includes. Just nu har jag en mall som är en gammal design med en tabell. Jag genererar själv alla delsidor utifrån denna med ett eget program.
Nu har jag tänkt göra om hela grejen med divs och css. Då tänker jag följande upplägg:
1. Jag har en stor div - "outer", som får ganska rejäla marginaler på sidorna - det är ofta ganska lite information.
2. I den lägger jag ett antal divar, alla tar upp hela bredden, och ligger i tur och ordning neråt. Först ligger en div för header, följt av en div för meny, en för undermeny, en för innehåll, och eventuellt en för footer.
3. Headern, menyn och fotern är "vanligt innehåll", men undermenyn och innehållsområdena är iframes. undermenyn uppdateras när man klickar i menyn, innehållet uppdateras när man klickar i undermenyn.
Skälet till allt detta meck är helt enkelt att jag vill kunna göra en vettig gruppering av undersidorna utan något krav på servern. Jag har även funderat på en javascriptlösning, men att skriva en sån från grunden är ju nästan garanterat att bli fel för mig - det var alldeles för länge sen. Om någon vet en bra sådan som uppfyller mina krav hade det varit bättre. Åsikter?Sv: Bra val av design?
Frågan är alltså om det är förkastligt att ha en meny på en sida som kopplar till en undermeny i form av en iframe på samma sida, vilken i sin tur kopplar till innehållet på samma sida.
Eftersom det rör sig om en golfklubb, kan man gissa att de flesta kan se hyfsat bra, och vi förutsätter också att ingen kör med textbaserade eller allt för gamla browsers. Så rent tekniskt borde det väl funka?Sv:Bra val av design?
Är du säker på att golfare ser bra? Tänk om det är någon gammal gaggig gubbe på 80+ som är golvintresserad men som måste ha en betjänt som hjälper han sikta och hålla upp klubban. Ska betjänten också läsa på din hemsida för den gamla gubbstrutten? TÄNK PÅ EKONOMIN! Gubben kommer ju att bli ruinerad. Sen får han flytta från sitt hus som ser ut som ett slott på Lidingö, och flytta in på ett sunkigt lågklass äldreboende. OMG! TÄNK DIG FÖR NOOOOGA!!
MVH
Adam SolanderSv: Bra val av design?
Utöver det har jag ytterligare en anledning till att jag vill ha olika sidor, men det är möjligt att jag tänker dumt... Jag vill att det tydligt ska framgå vilken sida man är på...
Men å andra sidan borde ju det gå att göra en lista med divs, som man döljer. Har inte tid att fundera mycket på detta, måste få ihop ett hyggligt försök...Sv: Bra val av design?
Tja om han är <b>golv</b>intresserad så söker han nog inte sig till den sidan ;)