Har nu lagt ner min tidigare idé och kör istället på javascript. Varför inte använda <b>display: none</b> i stället för <b>visibility: hidden</b> ? Det där var nog huvet på spiken, det!Få två div:ar att ligga på varandra, men ändå ta upp plats
Kort bakgrund:
Jag har en div, "menu", i vilken jag har tre länkar som alla ska öppna undermenyer.
Jag har i en div, "submenu", tre stycken div:ar, en per undermeny, med namn "submenu1", osv.
Alltså: länk 1 i "menu" visar "submenu1", länk 2 visar "submenu2", osv. med hjälp av visibility=hidden.
Inga problem så långt.
Nu vill jag ju dock att dessa undermenyer skall ligga på samma plats. Jag vill inte ha en massa tom plats där de dolda undermenyerna egentligen finns.
Första försöket var att använda position:absolute, placera alla divarna på samma plats, och sätta position:relative på den omslutande diven "submenu". Detta fungerar, och menyerna byter ut varandra på ett snyggt sätt.
Problemet är dock att jag ska ha ytterligare ett område under, och enligt http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#choose-position så hamnar divarna inuti helt och hållet utanför det övriga flödet. På så sätt så hamnar innehållet "under" menyn, och texterna skriver över varandra.
En lösning jag kom på nu är att använda en dummy-rad, men det vill jag nog undvika, känns inte snyggt.
Så, för att komma till skott: Går det att få ett antal divar att börja på samma ställe, men ändå behålla deras marginaler?Sv: Få två div:ar att ligga på varandra, men ändå ta upp plats
Sv:Få två div:ar att ligga på varandra, men ändå ta upp plats
Har stirrat mig blind på grejerna runt omkring, och inte tänkt en tanke på att det var visibility som var det jag borde ändra.
Nu har jag visserligen använt lösningen med dummy-rad, men det känns grymt onödigt, och funkar inte om det skulle bli två rader. Har visserligen inte testat än, men jag antar att det funkar.