Tycker det ständigt är problem med att anpassa sidor till FireFox. Alltid blir det kompromisser så att slutresultatet blir halvdant i bägge webläsarna. Har någonstans sett ett script som kollar vilken webläsare besökaren har och därefter slår över till den version av hemsidan som är anpassad till den aktuella läsaren. Någon som kan ge mig ett tips om var jag kan hitta detta. Om du håller dig till standards så blir det rätt i både FF och IE, kolla gärna http://www.csszengarden.com/, där finns även massor av länkar till en massa info om CSS. Bra att veta: Ok tack för era svar. Tittade på statistiken för en av våra sidor (gammal med tabeller ej css) och kunde konstatera att av ca 2000 besökare så hade en besökare FireFox så problemet är just nu kanske inte så stort som jag först trodde. Hursomhelst jag tar era svar till mig och provar nog i nästa projekt att utgå från FireFox som Jenny föreslog. > * Firefox stödjer inte multipla stylesheets på en sida, det hade jag först problem med. Jag antar att det menas stylesheets i inkluderade sidor. Jag har två stylesheet på min sida, och det fungerar fint i Firefox. Japp det var jag som var lite otydlig. Jag hade en stylesheet på min huvudsida i asp och sedan hade jag 2 inkluderade asp med SSI som hade varsin stylesheet. Det fungerade i IE men inte i FF och jag läste sedan någonstans att FF inte stödde detta. Att använda flera stylesheets i firefox är inga problem, däremot kan det vara så att t.ex. html-koden inte var som den skulle, t.ex. kan det har varit så att länkningen till css-filerna inte låg i head eller liknande Ja det är kanske så att FF inte stödjer när man refererar en stylesheet någon annanstans än i head. i mina 2 extra asp filer så är det bara en del av min huvudsida så de har inga huvuden, de består endast av en varsin tabell med innehåll. Längst upp i filerna skrev jag den vanliga länkningen och det gick utmärkt i IE. <b>>inte stödjer när man refererar en stylesheet någon annanstans än i head</b> Sorry, felformulerat igen. Jag skrev själv i ett tidigare inlägg i denna tråden att FF är den som följer standarden bäst, fast i lite andra ord. Så det är det jag menar fast jag skriver inte stödjer... Hej! Jag skulle rekommendera conditional comments istället för att använda javascript. Kolla denna länk: Jag tycker dock denna överträffar conitional comments Själv anser jag att det är IE som inte följer standaren... <b>Själv anser jag att det är IE som inte följer standaren...</b> IE och FF tolkar en del saker olika i standarden... Oftast kan man fixa till en hel del med att sätta !important efter det som IE tolkar "fel" eftersom den inte förstår !important! <b>...IE tolkar "fel" eftersom den inte förstår !important</b> Själv anser jag att det är bättre att IE förstår vad jag vill att den ska göra : Skall det inte vara ett mellanrum mellan * och html? Ang Thomas Romans svar om !important <b>Visst får du säga att det fungerar utmärkt men inte nligt standarden ;)</b> > Japp det var jag som var lite otydlig. Jag hade en stylesheet på min huvudsida i asp ochCSS och FireFox !!!!?????
Sv: CSS och FireFox !!!!?????
* Firefox stödjer inte multipla stylesheets på en sida, det hade jag först problem med.
* Det är viktigt att skriva rätt dokumenttyp längst upp på varje sida exempelvis
<code><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"></code>
* Utgå från Firefox när du gör dina CSS för det är den webbläsare som mest stödjer korrekt CSS, andra webbläsare godtar CSS som inte är fullständigt korrekt. Det ska finnas någon sida på nätet w3 eller nåt sånt som skriver hur mycket som helst om korrekt CSS.
Det jag har fått att fungera först i Firefox fungerar sedan i de flesta andra webbläsare, inklusive Internet ExplorerSv:CSS och FireFox !!!!?????
Sv:CSS och FireFox !!!!?????
Hur menar du då?Sv: CSS och FireFox !!!!?????
Dessutom blir det problem när jag inkluderar sidor med divar, verkar som den inte får ihop antalet <div> och </div> rätt.Sv:CSS och FireFox !!!!?????
Ifall den inte får ihop div:arna så beror det på att de är fel. Jag antar att du menar inkludering med SSI (server side include), och då sker det helt på servern. Webbläsaren har ingen aning om att en del av sidan kommer ifrån en annan fil.Sv: CSS och FireFox !!!!?????
När jag tog bort mina 2 extra stylesheet och lade in dem i mitt första stylesheet så fungerade det utan några problem. Jag ändrade ingen kod i övrigt...Och det var rätt på sökvägarna för när jag tog en i taget utan att ändra sökväg så blev det också rätt.Sv:CSS och FireFox !!!!?????
Så huvudfönstret anropade en stylesheet i head och mina övriga 2 filer som innehöll varsin tabell refererade tillvarsin stylesheet överst i filen
<link rel....
<table.....Sv:CSS och FireFox !!!!?????
"Inte stödjer" är väl lite felaktigt uttryckt. FF följer standarden, och bryr sig därför inte om felaktiga refereringar till stylesheets.Sv: CSS och FireFox !!!!?????
Att följa standarden ser jag lite som att inte stödja felaktig kod...men det är min åsikt och jag förstår fullständigt om ni andra tycker det är galet..Sv: CSS och FireFox !!!!?????
Jag har inte läst igenom alla inläggen men jag brukar ha ett javascript som kolla vilken webbläsare som besökaren ha och sedan ha en CSS för Explorer och en för Netscape och Firefox.
<code>
<script language="javascript" type="text/javascript">
if(navigator.appName.match("Netscape"))
{
document.write("<LINK REL='STYLESHEET' TYPE='text/css' HREF='../../css/netscape.css'>")
}
else
{
document.write("<LINK REL='STYLESHEET' TYPE='text/css' HREF='../../css/ie.css'>")
}
</script>
</code>Sv:CSS och FireFox !!!!?????
http://www.quirksmode.org/css/condcom.html
//ESv: CSS och FireFox !!!!?????
http://stopdesign.com/log/2004/07/06/filtering-css.html
mv icaaqSv:CSS och FireFox !!!!?????
Om jag programmerar i FF och får det att se snyggt ut måste jag alltid göra "Holly hacks" till IE...Sv: CSS och FireFox !!!!?????
Precis. För att travestera Ted Ljong: Tycker det ständigt är problem med att anpassa sidor till IE.
IE tolkar bredder fel, stöder inte "position: fixed", stöder inte hover på andra element än länkar (<a>), stöder inte avancerade selektorer (t.ex. li > ul), stöder inte ...Sv: CSS och FireFox !!!!?????
I exemplet nedan så följer FF standarden och sätter top till 10px och skiter i "top: 17px;". Eftersom inte IE kan standarden så tar den "fel" så att du kan visa "rätt" ;-)
<code>
position: absolute;
top: 10px !important;
top: 17px;
</code> Sv:CSS och FireFox !!!!?????
Jag använder !important ibland och det fungerar utmärkt i IE6 (även fast jag kanske inte har använt det på just det sätt du beskrev).
ThomasSv: CSS och FireFox !!!!?????
#foot p.floatright a:hover{ background: none; }
/* Holly Hack. För IE WIN \*/
*html p.floatright{ position: relative; top: -8px; }
/* End hack */
Eftersom bara IE läser *html så är blir det inga fel i FF eller Opera, (som dessutom är rena katastrofen när det gäller CSS)
Sv:CSS och FireFox !!!!?????
* html p.floatright { ... }
Annars är det ingen korrekt CSS?
Att Firefox inte fångar denna regel beror på att html inte är element under något annat element. Varför IE använder den kan man bara spekulera i; antagligen "Aha, första selektorn är *. När den är först kan vi strunta i den" (vilket alltså egentligen inte är sant...)
Var det Opera du syftade på när du skrev "som dessutom är rena katastrofen när det gäller CSS"?
<code>
top:200px!important;
top:50px;
</code>
Om du skriver de två raderna ovan så skall top vara 200 enligt CSS standarden men det blir 50 i IE6. Visst får du säga att det fungerar utmärkt men inte nligt standarden ;)
Skriver du enligt nedan så blir det "rätt" men det beror på att IE tar den sista och inte "!important"
<code>
top:50px;
top:200px!important;
</code>Sv:CSS och FireFox !!!!?????
Ok, i ditt exempel fungerade inte !important i IE. Men jag har använt det i en gammal sida där det fungerar www.romanware.net/css. Där har jag använt det för att a:hover ska gå före a:visited.
Jag har ingen aning om vad standarden säger, men varför ska man ha flera top (eller andra egenskaper) i samma klass (har man bara 1 så behövs väl inte !important)?
ThomasSv:CSS och FireFox !!!!?????
> sedan hade jag 2 inkluderade asp med SSI som hade varsin stylesheet. Det fungerade
> i IE men inte i FF och jag läste sedan någonstans att FF inte stödde detta.
Att det inte fungerar beror på att html-koden är trasig. Stylesheet ska specificeras i sidans huvud, och sidan kan bara ha ett huvud. Ifal du har flera head-taggar i koden, eller länkar till stylesheet utspridda var som helst på sidan, så är det inte så konstigt om det inte fungerar.