Hej, Hej Martin, Nu börjar snart min fråga behandla sådant som kanske inte bör ligga i denna tråd, men saken är den att jag använder mig av .net. Jag har några saker som jag funderar på hur jag lättast ska lösa. Låt oss säga att jag har en meny och en sökruta, bör man lägga dessa som user controller, de skall vara på varje sida och på samma ställe. Ja, används samma information så är det usercontrols som gäller. Hela min toppbanner är en usercontrol, vänstermenyn en och botten ytterligare en. Jag bara menar hur du i tabellen hämtar fram informationen i en viss kolumn/rad. Om man exempelvis väljer länken böcker till vänster så hämtar du upp en aspx sida, men hur gör du för att visa den i din tabell om man nu inte använder sig av frameset eller iframes? Mmm, du bygger en tabell eller div-tagger som du använder på alla aspx-sidor. Du lägger dina uct:er i resp cell så kommer allt bli lika på alla dina sidor. Ok, har nu gjort en tabell på en index.aspx sida där jag infogat tre usercontroller (meny, logga, sökfunktion). Hela denna tabellen måste jag alltså lägga in på nytt bland mina resterande aspx sidor? Smartare är om du kör masterpages. En enkel sådan lösning är att du skapar en usercontrol istället för en sida av det du nyss beskrev. Sedan lägger du istället in just den där enda usercontrolen på alla sidor. Den lösning jag sa nyss fungerar i alla asp.net-version. Masterpages finns redan om du vill ha mer avancerad funktionallitet, fast då inte från microsoft. Microsoft släpper inte sitt stöd förräns vid 2.0Har man gått ifrån frameset?
Sitter just nu och arbetar med designen av ett webb baserat e-handelssystem. Är det så att man mer och mer har gått ifrån användningen av frameset, tycker att många sidor idag är uppbyggda enbart mha tabeller. Samtidigt har jag läst om att man ska försöka undvika tabeller så långt det går och istället utnyttja användningen av css.
Vad tycker ni, hur brukar ni gå tillväga?Sv: Har man gått ifrån frameset?
Jag rekommenderar kunderna och bygger själv aldrig med frameset. Anledningen är främst att frameset använts som teknik för att slippa ladda om en hel sida med information eller ev kunna förstors/förminska fönster med drag/drop teknik. Ett annat alternativ har varit att alltid ha samma url stående på sidan och inte visa vad undersidorna heter.
Idag är de flesta klienter inte längre modem och det innebär att laddtiderna för en sida inte är lika kritisk. Att sedan slippa problemet med att flytta variabler mellan sidor för att då laddas om och uppdateras är ibland struligt och arbetet med att lösa dessa överbryggningar försvinner även när man har en hel sida.
Idag med .net teknik eller asp, php och liknande används include-filer och för net, usercontrols som istället gör att man bara behöver ändra på ett ställe. I .net kan man även cacha usercontrols vilket innebär att de går extremt snabbt att skicka från servern till klienten utan att köras.
Så svaret på din fråga om jag får rekommendera är ja, om inte frameset måste finnas för vissa sidor eller tjänster. Men då kan man ju använda frames bara på en eller några sidor om det måste finnas - hela sajten behöver det inte.
Hoppas mina kommentarer gör det lättare för dig att ta ett beslut om hur du skall utveckla. Lycka till.Sv:Har man gått ifrån frameset?
Den andra frågan är hur man löser det här med visningen av information när man klickar på respektive länk (liknande som du har det). Har tidigare använt mig av iframes men det förekommer väl smidigare sätt att lösa det på nu. Hur skall jag alltså hämta upp den efterfrågade informationen i en av mina kolumner el. rader?Sv: Har man gått ifrån frameset?
Det där med visning av information på länk hängde jag inte med på. Kan du förtydliga dig?Sv:Har man gått ifrån frameset?
På alla sina sidor måste man väl skapa en tabell som ser exakt likadan ut, där man lägger in sina user controller så att de hamnar på samma plats?Sv: Har man gått ifrån frameset?
Sv:Har man gått ifrån frameset?
Sv: Har man gått ifrån frameset?
Sv: Har man gått ifrån frameset?