Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Har man gått ifrån frameset?

Postades av 2005-09-28 20:21:47 - Martin Berlin, i forum html/css, Tråden har 10 Kommentarer och lästs av 954 personer

Hej,
Sitter just nu och arbetar med designen av ett webb baserat e-handelssystem. Är det så att man mer och mer har gått ifrån användningen av frameset, tycker att många sidor idag är uppbyggda enbart mha tabeller. Samtidigt har jag läst om att man ska försöka undvika tabeller så långt det går och istället utnyttja användningen av css.

Vad tycker ni, hur brukar ni gå tillväga?

Svara

Sv: Har man gått ifrån frameset?

Postades av 2005-09-28 20:43:01 - Pelle Johansson

Hej Martin,

Jag rekommenderar kunderna och bygger själv aldrig med frameset. Anledningen är främst att frameset använts som teknik för att slippa ladda om en hel sida med information eller ev kunna förstors/förminska fönster med drag/drop teknik. Ett annat alternativ har varit att alltid ha samma url stående på sidan och inte visa vad undersidorna heter.

Idag är de flesta klienter inte längre modem och det innebär att laddtiderna för en sida inte är lika kritisk. Att sedan slippa problemet med att flytta variabler mellan sidor för att då laddas om och uppdateras är ibland struligt och arbetet med att lösa dessa överbryggningar försvinner även när man har en hel sida.

Idag med .net teknik eller asp, php och liknande används include-filer och för net, usercontrols som istället gör att man bara behöver ändra på ett ställe. I .net kan man även cacha usercontrols vilket innebär att de går extremt snabbt att skicka från servern till klienten utan att köras.

Så svaret på din fråga om jag får rekommendera är ja, om inte frameset måste finnas för vissa sidor eller tjänster. Men då kan man ju använda frames bara på en eller några sidor om det måste finnas - hela sajten behöver det inte.

Hoppas mina kommentarer gör det lättare för dig att ta ett beslut om hur du skall utveckla. Lycka till.

Svara

Sv:Har man gått ifrån frameset?

Postades av 2005-09-28 22:07:09 - Martin Berlin

Nu börjar snart min fråga behandla sådant som kanske inte bör ligga i denna tråd, men saken är den att jag använder mig av .net. Jag har några saker som jag funderar på hur jag lättast ska lösa. Låt oss säga att jag har en meny och en sökruta, bör man lägga dessa som user controller, de skall vara på varje sida och på samma ställe.

Den andra frågan är hur man löser det här med visningen av information när man klickar på respektive länk (liknande som du har det). Har tidigare använt mig av iframes men det förekommer väl smidigare sätt att lösa det på nu. Hur skall jag alltså hämta upp den efterfrågade informationen i en av mina kolumner el. rader?

Svara

Postades av 2005-09-28 23:29:32 - Pelle Johansson

Ja, används samma information så är det usercontrols som gäller. Hela min toppbanner är en usercontrol, vänstermenyn en och botten ytterligare en.

Det där med visning av information på länk hängde jag inte med på. Kan du förtydliga dig?

Svara

Postades av 2005-09-29 08:01:07 - Martin Berlin

Jag bara menar hur du i tabellen hämtar fram informationen i en viss kolumn/rad. Om man exempelvis väljer länken böcker till vänster så hämtar du upp en aspx sida, men hur gör du för att visa den i din tabell om man nu inte använder sig av frameset eller iframes?

På alla sina sidor måste man väl skapa en tabell som ser exakt likadan ut, där man lägger in sina user controller så att de hamnar på samma plats?

Svara

Postades av 2005-09-29 09:47:36 - Pelle Johansson

Mmm, du bygger en tabell eller div-tagger som du använder på alla aspx-sidor. Du lägger dina uct:er i resp cell så kommer allt bli lika på alla dina sidor.

Svara

Postades av 2005-09-29 12:24:47 - Martin Berlin

Ok, har nu gjort en tabell på en index.aspx sida där jag infogat tre usercontroller (meny, logga, sökfunktion). Hela denna tabellen måste jag alltså lägga in på nytt bland mina resterande aspx sidor?

Svara

Postades av 2005-09-29 12:33:15 - Pelle Johansson

Stämmer.

Svara

Postades av 2005-09-29 12:34:28 - Oskar Johansson

Smartare är om du kör masterpages. En enkel sådan lösning är att du skapar en usercontrol istället för en sida av det du nyss beskrev. Sedan lägger du istället in just den där enda usercontrolen på alla sidor.

Svara

Postades av 2005-09-29 16:08:34 - Martin Berlin

Det kommer väl inte förrän i ASP.NET 2.0

Svara

Postades av 2005-09-29 16:24:18 - Oskar Johansson

Den lösning jag sa nyss fungerar i alla asp.net-version. Masterpages finns redan om du vill ha mer avancerad funktionallitet, fast då inte från microsoft. Microsoft släpper inte sitt stöd förräns vid 2.0

Svara

Nyligen

• 19:55 kick-off med fokus på hälsa?
  • 19:53 kick-off med fokus på hälsa?
  • 16:24 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 16:23 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 18:42 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 18:41 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 16:36 Allt du behöver veta om keramiskt
  • 16:14 Vem anlitar man egentligen när tak

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 718
27 958
271 751
3 238
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies