Som nybörjare i CSS träsket så stöter man på besynnerliga saker jag ahar en undran som jag vill lösa snyggare än jag gjort. hmm, tror du kan använda något som heter overflow och sätta det till false, bara en gissning dock. jag har satt overflow = hidden för hela dokumentet nu, men jag skulle vilja göra en snyggare lösning, där diven faktiskt blir precis lagm stor och inte sticker ut vid sidan om, eller du kanske menar att man kan göra det på den individuella diven och på så sätt försvinner det? hej du har skrivit att left 0px, top 0px, widht 100% 100% = skärmens bredd till exempel 1024pxMin div blir bredare än jag vill att den ska bli när jag skapar den med CSS
Jag håller på att bygga ett gränssnitt med CSS. Jag har byggt upp den i fyra fält, ett meny område längst upp som ska fyllas mha en usercontrol senare, en vänster kolumn som skall fyllas med en dynamisk trädstruktur som jag kommer att läsa in via XML, ett huvudfält i mitten där allt som ska göras kommer att hända och avslutningsvis en linje som visar slutet på det hela ute till höger, för att få rätt färg är det en bild som har placerats där ute och inte en tabel med bakgundsfärg. Eftersom jag inte vill att det skall scrollas i ngt mer än huvudfönstret kan jag givetvis stänga av scrollningen, och styra det via javascript, och på så sätt slippa hela mitt problem egentligen men jag är ändå nyfiken på varför det blir som så här att, jag har via CSS satt in en marginal på centrum fönstret som skall eliminera utrymmet för höger, vänster och topp prylarna, men sen ska det fylla hela utrymmet emellan. Således har jag skrivit in följande kod i CSS:
#center {
position : absolute;
left : 0px;
top : 0px;
width : 100%;
height : 100%;
margin-top : 55px;
margin-left : 226px;
margin-right : 20px;
/*background-color : red;*/
background-image : url("../bg_main.gif");
}
Varför sticker min centrum bakgrund ut både till höger och nedåt. Borde inte mina marginaler lösa detta problemet? Jag begriper inte vad problemet är.
vänster menyn är 226px bred, vänster är 20 px bred och topp är 55 px. Jag vill att sidan skall vara 100% kompatibel i både FF och IE, krav från kund. Jag vill dessutom att applikationen skall vara helt oberoende av upplösning.
Någon som har en bra förklaring på vad det är som gör detta och hur ska jag skriva istället??Sv: Min div blir bredare än jag vill att den ska bli när jag skapar den med CSS
Sv:Min div blir bredare än jag vill att den ska bli när jag skapar den med CSS
Min undran är egentligen om man kan på ett snyggt sätt få det att sluta precis lagom eller blir jag då tvungen att räkna ut hur stor del i % som som andra delarna tar och minska den andra delen, risken då är väl att det inte är det samma i alla upplösningar eftersom dom andra delarna är satta i fasta px, ellerhur?
Tacksam för svar.Sv: Min div blir bredare än jag vill att den ska bli när jag skapar den med CSS
och med en margin-left på 226px så blir hela sidans bredd 1250px med ovanstående upplösning
BODY
{
overflow-x: hidden;
overflow-y: hidden;
}
sen får du tillåta overflow i diven men med denna bredd så kommer den utanför
Mvh
Roger