Hej, Använd dig av float... Det hjälper tyvärr inte. höger lägger sig bara till höger nedanför vänster. Har du satt en bredd på dem? Bredden är inga problem. provade att sätta vänster 50px och höger 200px. Måste vara menyn, se edit i förgående inlägg. satte en display:inline på menyns huvud div. Verkar funka då. fattar inte varför :-( Hej,placering divar - css
jag har lite problem med placering av divar. I explorer ser det ut som jag vill ha det men i firefox blir det fel.
pagewrap är huvuddiven. page ligger lite förskjuten så jag får skugga. sedan kommer innehållet. 2 kolumner. det blir bara en kolumn i FF. divarna lägger sig under varandra.
Jag vet att FF visar mest korekt osv, men nu vill jag att det ser lika ut i båda.
<code>
<div id="pagewrap">
<div id="page">
<div id="bodywrap">
<!-- Vänster -->
<div id="left">
</div>
<!-- Höger -->
<div id="right">
Denna kommer till höger om left diven i ie men under i ff
</div>
</div>
</div>
</div>
</code>
css:en
<code>
body {
font: Arial, Helvetica, sans-serif;
background: #9999ff;
margin: 0; padding: 10px 0;
text-align: center;
}
#pagewrap {
position: relative;
left: 4px; top: 20px;
width: 780px; min-width: 780px; max-width: 780px;
margin: 0 auto; padding: 0;
background: #333366;
}
#bodywrap {
position: relative;
display:table;
margin: 8px auto 5px; padding: 0;
width: 100%; height: auto;
background: #ccccff;
border: 0px solid #333366; overflow: hidden;
}
#bodynav {
position: relative; width: 200px; height:500px;
overflow-X: hidden;
overflow-Y:auto;
margin: 0 1px 0 1px; padding: 0 0 1px;float: left;
border-right: 0px solid #3333ff;
background-color:transparent;
}
#bodycontent
{
position: relative; width: 500px; height:auto;
margin:20px 0 0 30px; padding: 0; float: left;
background:transparent;
}
</code>
är ganska grön på css. Verkar som det viktigaste är att man förstår hur man kringår en massa buggar i olika browsers :-(Sv: placering divar - css
Ex.
<div id="page">
<!-- Vänster -->
<div id="left">
</div>
<!-- Höger -->
<div id="right">
Denna kommer till höger om left diven i ie men under i ff
</div>
</div>
<br style="clear: both;" />
#page
{
width: 700px;
}
#left
{
float: left;
}
#right
{
float: right;
}
Sv:placering divar - css
[edit] i höger har jag en uc med en extern meny. tar jag bort den funkar det. Kanske något krux med den menyns css. <url http://www.obout.com/sm3/navy.aspx /> slidemeny. oj,oj detta blir inte lätt...Sv: placering divar - css
Om de blir för breda för att rymmas bredvid varandra kommer den vänstra att automatiskt knuffa ner den högra...
Testa sätta en fast bredd på den högra eftersom texten kanske gör den för bred...Sv:placering divar - css
Sv: placering divar - css
Har dock problem med menyns bilder (länkar) i ie. De visas förstorade tills man rullar över dom med markören. Men bara i IE?? Ännu någon "bugg" som man måste försöka kringå...Sv: placering divar - css
Jag hade samma problem tror jag, jag ville att hela min sida skulle ligga centrerat med fasta mått. Prova att lägga till <br clear="all" /> mellan de två sista </div>.
----
</div>
<br clear="all" />
</div>
</code>
----
Funkade för mig,
//MVH
Peter