Hej, <b>Problemet har jag kommit fram till är att i IE så ligger bredden på border dvs 2px inkluderade i bredden på 108px. Så det finns inget att göra åt det då? Tomas, HärligtMenybredd olika i Explorer, Netscape, Firefox
Min meny i en tabell och utseendet hämtas via en class se nedan
<code>
a.toplink {
width: 108px
border-right: #FFFFFF 2px solid
display: block
}
</code>
Problemet har jag kommit fram till är att i IE så ligger bredden på border dvs 2px inkluderade i bredden på 108px.
Medan i NN och FF så läggs de 2px till bredden vilket gör den totala bredden till 110px.
Det skapar då ett följdfel när jag har flera menypunkter efter varandra.
Rent estetiskt så vill jag ha ram runt om men hur kan man lösa det för att det ska bli likt med alla de olika browsrarna
mvh
Tomas Sv: Menybredd olika i Explorer, Netscape, Firefox
Medan i NN och FF så läggs de 2px till bredden vilket gör den totala bredden till 110px.</b>
Det stämmer. Enligt standarden anger width endast innehållets bredd. NN och FF följer standarden, medan utvecklarna på Microsoft inte verkar kunna läsa standarder.Sv:Menybredd olika i Explorer, Netscape, Firefox
Jag får antingen göra det mindre tilltalande för den som använder den vanligaste browsern, dvs IE
eller göra det mindre tilltalande för den som använder en browser som följer standarden dvs NN eller FF.
/TomasSv: Menybredd olika i Explorer, Netscape, Firefox
Jodå.. som så vanligt med CSS så får man använda css-hacks (det gäller inte bara för att få det att se bra ut i Win/IE). Du har lite olika alternativ.. man kan använda conditional-comments för att läsa in olika stilmallar.. eller t.ex
* html - hacket. genom att lägga <b>* html</b> före så kommer enbart Win/IE att läsa den stilen som du använder där.
#dittid
{
// för firefox
}
* html #dittid
{
// för ie
}
det enda du behöver sätta som Win/IE specifikt är width.
Sv:Menybredd olika i Explorer, Netscape, Firefox
Det är sådant här som kan förgylla en dag då allt strular.
Jag tackar dig Andreas
mvh
Tomas