Hej på er! Jag hoppes nån annan fixar detta, för jag lyckes verkligen inte... irreterande! tex. om du har en tabell med säg tre columner tre rader. Du vill bara ha en column i mitten.altså lika stor som tre colomner då använder du colspan=3. Jo, det där är ju inte det som är problemet. Problemet är att jag satt de övre och undre yttercellerna till tio pixlar och att de yttre mittencellerna ska vara dynamiskt långa. Men explorer struntar i att jag satt dem till tio pixlar och gör alla cellerna lika långa... Sen ska ju givetvis mittencellen vara rowspan över alla de tre raderna. Är det något liknande du söker? Japp, det var precis det:) Men om du sätter mittencellen till t.ex height= 400 (vill ju ha en tabell däri som ska bli dynamiskt lång) så förlängs de celler som är satta till 10.... Nu vet jag inte hur du har det på din websida, men om du te.x sätter mittencellen till 400 så bör du ändra table height till 420. Alternativt ta bort height från table raden helt. Jo...fast om du i den mittentabellen har en annan tabell som kan bli dynamiskt olika lång så skiter det ju sig.. Känns som det vore enklare för dig att bygga om tabellen så du har tre kolumner och fylla dessa med varsin tabell istället. Det där var en bra lösning!Löjligt fel med rowspan
Det här felet är så löjligt så jag vet inte ens om jag skriva det här, där det syns att det är jag :)
Jag försöker skapa en tabell som ska se ut så här:
<code>
<table>
<tr>
<td height = 10>Bild som är 10 pixlar</td>
<td rowspan =3></td>
<td height = 10>Bild som är 10 pixlar</td>
</tr>
<tr>
<td></td>
<td></td>
</tr>
<tr>
<td height = 10>Bild som är 10pixlar</td>
<td height = 10>Bild som är 10pixlar</td>
</tr>
</table>
</code>
Det jag vill är att mittenraden ska bli så lång som innehållet i 2:a td:n i första raden är, jag lägger nämligen en tabell däri som är dynamiskt olika lång. Men när jag kör det här i explorer blir de första och de sista td:na med bilder i som ska vara 10pixlar lika långa som de i andra raden! I netscape går det jättefint..
Finns det nåt sätt att lösa det här...?Sv: Löjligt fel med rowspan
Sv:Löjligt fel med rowspan
------------------------
| | | |
------------------------
| massa text | <- colspan=3
------------------------
| | | |
------------------------
<td colspan=3>massa text</td>
P.S rowspan är samma sak fast uppåt
Sv: Löjligt fel med rowspan
<code>
<table width="100%" height="100%" border="1">
<tr height="10">
<td> </td>
<th rowspan="3"> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="10">
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
</table>
</code>Sv:Löjligt fel med rowspan
<code>
<table width="100%" border="1">
<tr height="10">
<td> </td>
<th rowspan="3"> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="400">
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="10">
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
</table>
</code>
Hoppas det hjälper...Sv:Löjligt fel med rowspan
<code>
<STYLE>
table { width: 100% ; height: 100% ; }
.mytr { height: 10px ; }
</STYLE>
<table border="1">
<tr>
<td>
<table height="100%" border="1">
<tr class="mytr">
<td class="mytd"> </td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
</tr>
<tr class="mytr">
<td class="mytd"> </td>
</tr>
</table>
</td>
<td>
<table>
<tr>
<td>Mitten</td>
</tr>
</table>
</td>
<td>
<table border="1">
<tr class="mytr">
<td class="mytd"> </td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
</tr>
<tr class="mytr">
<td class="mytd"> </td>
</tr>
</table>
</td>
</table>
</code>Sv:Löjligt fel med rowspan
Saken är den att jag egentligen redan har löst problemet på ett annat sätt men det är en ren principsak; Jag fattar inte varför den inte funkar i explorer. Den här lösningen fungerar ju precis så som jag vill men det borde funka med den andra. Visst är det skumt att det inte går?