Jag försöker göra en bakgrund i ett lager nästan helt genomskinlig. Det är ju inga problem, men hur gör jag för att kunna skriva text i lagret så den syns normalt? Den ska alltså inte bli genomskinlig. Några fel: Finns det nåt sätt att göra detta på som är standardiserat? Jag har försökt göra en bakgrundsbild med genomskinlighet, men det vill sigitne heller. <b>lager ska, per definition, var satta med position: absolute</b> > Var står det att läsa? Här har du alla specifikationer på HTML, XML, CSS mfl:CSS med opacity
Jag har försökt så här.
<code>
#layLinks{width:26%; height:50%; border: ridge 5px gray; float:left; margin-top: 10px; filter:alpha(opacity=30); background-color:#cccccc;}
#layLinks2{width:26%; height:50%; float:left;}
<!-- HTML-FILEN-->
<div id="layLinks">
<div id="layLinks2">HEM</div>
</div>
</code>
Texten blir lika genomskinlig som bakgrunden, det är ju inte bra...:( Jag är mycket tacksam för all hjälp.Sv: CSS med opacity
1) Det där är inget lager; lager ska, per definition, var satta med position: absolute. Därmed inte sagt att position:absolute är en bra uppfinning...
2) Koden för genomskinlighet är inte standardiserad och är special för internet explorer. Det finns motsvarigheter för t.ex. mozilla om du vill det också
3) Så länge som layLinks2 ligger i layLinks så kan du inte ändra det du vill göra. Den måste ligga utanför istället.Sv:CSS med opacity
Sv:CSS med opacity
Var står det att läsa?Sv: CSS med opacity
Ingen aning, men det är den definitionen som dykt upp varenda gång någon nämnt ordet lager ;) Och det låter inte heller helt orimligt; ett lager = skikt, och ska det vara skiktat så måste ju saker ligga på varandra, vilket dock inte händer om man inte sätter position på sakernaSv: CSS med opacity
http://www.w3.org/TR/