Är det någon som vet om jag kan göra en bild som delvis är genomskinlig i PhotoShop och lägga den på webben? Det jag är ute efter är detta. Jag har en bakrund över hela sidan, sedan har jag ett antal div-taggar och i dessa div-taggar vill jag ha en bakgrund som är delvis genomskinlig med en opacitet på cirka 30 %. Är detta möjligt att göra i PhotoShop och i så fall hur? Png! Jag har försökt med .gif, men det vill inte fungera. Jag har försökt med .png också, det vill inte heller fungera. I PS har du då ett shackmönster som bakgrund? om du inte har det kommer inte bilden att bli genomsyndlig.För det är shackmönstret som talar om att hät skall det inte vara någon färg eller tonad. Jo jag har schackmönstret, jag väljer genomskinlig när jag skapar .gif-bilden. Då kommer ju det mönstret upp automatiskt, sen lägger jag till färgen jag vill ha och ställer in opaciteten. Sen har jag försökt spar för webben med alla inställningar som jag kan på de alternativen, jag har också sparat som gifbild. Inget av alternativen fungerar. Tyvär har jag inte PS på denna maskinen.Men det låter konstigt att den inte blir trnsparant. ligger hideHints() i JS-filen eller? Vad gör 'block' ? Gif kan inte sätta mer än ingen transparens eller total transparens. Png klarar "flytande" transparens, dvs. du kan sätta på varje pixel transparens utan att välja mellan 0% eller 100%. Om du läste min post så nämnde jag en url för att få ie att visa png-bilder ordentligt; hideHints gömmer diven som kommer fram när man drar ut musen från texten, den ligger i ourScript.js. 'block' är tänkt att det ska visa diven. Så tolka jag det med.IE7 har väll inte kommet ut än förutom som bete till Subscribe users. Hm... då hade jag nog inte formulerat mig så som jag gjorde ;) IE 7 (som jag nämnde) har hetat så innan ms ens hade börjat planera någon egen IE 7. Den som jag länkade till är bara för att ie 5.5 och 6 ska bete sig lite vettigt när det gäller bland annat css och png:s Du kan få det att fungera i fler webbläsare än IE om du anger det i CSS-koden. > Du kan få det att fungera i fler webbläsare än IE om du anger det i CSS-koden. Jag får det inte att fungera ppå det sättet. Jag har löst det med att lägga in detta i ett javascript.Genomskinliga bilder till webben?
Jag har försökt med css och alpha-filtret, men detta fukar ju bara i IE.
Eller går det att lösa på nåt annat sätt. Jag tror det ska gå med javascript, men har inte lyckats med det ännu.Sv: Genomskinliga bilder till webben?
För att ie ska klara av det så finns följande kod: http://dean.edwards.name/IE7/ (som jag dock inte själv använt)Sv: Genomskinliga bilder till webben?
titta här http://81.233.106.117/morganolsson/default.aspx I den stora diven har jag använt css i den lilla synliga diven har jag använt .png. Drar man musen på texten i den lilla diven så kommer det fram en ny div i den har jag använt gif. Allt är satt till 30 %.Sv:Genomskinliga bilder till webben?
IE har inte stöd för PNG transparans.Skall komma i IE 7.0 när det nu kommer ut.Sv: Genomskinliga bilder till webben?
Sv:Genomskinliga bilder till webben?
Kolla att öppna de IE som en ren GIf bil och se hur den ser ut.Sv: Genomskinliga bilder till webben?
Tänkte ifall det är något JS-script/CSS som gör att det inte funkar.Sv:Genomskinliga bilder till webben?
function showHints()
{
document.getElementById('layShowHints').style.display = 'block';
}Sv: Genomskinliga bilder till webben?
> För att ie ska klara av det så finns följande kod: http://dean.edwards.name/IE7/ (som jag dock inte själv använt)Sv:Genomskinliga bilder till webben?
Llänken du skickade förrut gäller väl bara IE7?Sv: Genomskinliga bilder till webben?
Sv:Genomskinliga bilder till webben?
Sv: Genomskinliga bilder till webben?
<code>
filter: alpha(opacity=30);
opacity: 0.3;
-moz-opacity: 0.3;
</code>
Detta fungerar i Firefox, IE och Netscape (Ej Opera), på min dator dvs.
/MickeSv:Genomskinliga bilder till webben?
Och använder du det jag föreslog så kommer det fungera i opera också ;)
http://www.libpng.org/pub/png/pngapbr.html
Png som standard är bättre än en massa fula css-hack, sedan finns den ovan nämnda saken för att få just ie att också klara av png med alpha-kanaler...Sv: Genomskinliga bilder till webben?
<code>
document.getElementById('layShowHints').style.opacity = 0.3;
</code>
Nu fungerar det i IE och FF i alla fall och CSS följer standarden. Sen får jag använda positionering.